گفتگوی ترامپ و ملک سلمان دربارۀ ایران و مبارزه با تروریسم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (چپ)، در حال گفتگوی تلفنی با پادشاه عربستان (10 بهمن 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نخستین گفتگوی تلفنی خود را با محور ایران و «مبارزه با تروریسم» انجام دادند.

طبق بیانیه‌ای که کاخ سفید یکشنبه (10 بهمن) منتشر کرد، دو طرف دربارۀ «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندۀ ایران در منطقه» و چگونگی مقابله با این فعالیت‌ها صحبت کردند.

این در حالی است که ریاض به همراه برخی از هم‌پیمانان امریکا ازجمله ترکیه و قطر، از مهم‌ترین حامیان مالی گروه‌های مسلح افراطی هستند.

به گفتۀ یک مقام بلندپایۀ سعودی، این مکالمه به توافق در خصوص «بسیاری از مسائل مهم ازجمله افزایش مشارکت دو کشور در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و حامیان مالی آن‌‌ها» منجر شد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان

در بیانیۀ کاخ سفید دربارۀ این گفتگو آمده است: «رئیس‌جمهور (ترامپ) و پادشاه (عربستان) بر حمایت از مناطق امن در سوریه و یمن توافق کرده و حمایت خود را از طرح‌های دیگری که به پناه‌جویان آواره کمک می‌کند، اعلام کردند.»

دو طرف همچنین بر «پیگیری دقیق» اجرای توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی تأکید کردند.

عربستان همواره از منتقدان سرسخت برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) بوده است.

تهران در موارد متعدد عدم پایبندی امریکا را به تعهداتش در برجام و «نقض آشکار» آن، محکوم کرده است.

امریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر 1394 بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

این مقام بلند‌پایۀ سعودی که نامش فاش نشد، در گفتگوی خود با خبرگزاری رویترز به این موضوع که پادشاه عربستان دربارۀ اقدام اخیر ترامپ مبنی بر ممانعت از ورود اتباع 7 کشورِ مسلمان به امریکا اظهارنظری کرده یا خیر، اشاره‌ای نکرد.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری و مسلمانان سراسر جهان به‌شدت این اقدام را محکوم کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku