لیونی از بیم بازداشت، سفر به بروکسل را لغو کرد

تزیپی لیونی، وزیر امور خارجۀ پیشین رژیم صهیونیستی (تصویر آرشیوی)

تزیپی لیونی، وزیر امور خارجۀ پیشین رژیم صهیونیستی، از بیم بازداشت به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، سفر خود به بلژیک را لغو کرده است.

لیونی که هم‌اکنون یکی از نمایندگان کنست، مجلس رژیم اسرائیل، است قصد داشت روز دوشنبه به بروکسل سفر کند اما به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان در خلال تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه با خطر بازداشت و بازجویی روبرو شده است.

یکی از مقامات وزارت دادگستری بلژیک پیش‌تر گفته بود لیونی در بدو ورود به بروکسل بازداشت و مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

تیری ورتس، سخنگوی دادستانی فدرال بلژیک، نیز گفته بود «ما می‌خواهیم از فرصت دیدار وی برای پیشبرد تحقیقات دربارۀ تجاوز اسرائیل علیه نوار غزه در اواخر سال 2008 و اوایل 2009 و زمانی که وی وزیر امور خارجۀ رژیم اسرائیل بود، استفاده کنیم».

گزارش‌ها حاکی است تحقیقات دربارۀ جنایات جنگی رژیم اسرائیل در نوار غزه در پی شکایت ژوئن 2010 آغازشده است. نام لیونی به همراه شمار دیگری از مقامات سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل در ردیف متهمان جنایات جنگی در تجاوز به نوار غزه که بیش از یک هزار و 400 کشته برجای گذاشت، آمده است. اکثر قربانیان این تجاوز، غیرنظامیان فلسطینی بودند.

تصویری آرشیوی از حمله رژیم اسرائیل به نوار غزه

لیونی قصد داشت در بروکسل در کنفرانسی که از سوی گروهی موسوم به انجمن یهودیان اروپایی ترتیب داده‌شده بود، حضور یابد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، سخنگوی این کنفرانس بدون اشاره به زمان دقیق اعلام تصمیم لیونی برای حضور نیافتن در این کنفرانس، گفت لیونی «3 تا 4 روز پیش از برگزاری» از حضور در این کنفرانس امتناع کرده است.

وی مدعی شد که لیونی به «دلایل شخصی» این سفر را لغو کرده است.

وزارت امور خارجۀ رژیم صهیونیستی از امکان دستگیری لیونی در سفر به بلژیک انتقاد کرده و این موضوع را «سوءاستفاده از سیستم قضایی بلژیک» عنوان کرده است.

لیونی در دسامبر 2009 نیز سفر به لندن را به دلایلی مشابه لغو کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku