News   /   گوناگون   /   تلگرام

به گفتۀ دانشمندان، نشستن طولانی‌مدت روند پیری را تسریع می‌کند

دانشمندان دریافتند نشستن طولانی‌مدت روند پیری را تسریع می‌کند (عکس از یونایتدپرس)

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد شما با زیاد نشستن روند پیر شدن خود را تسریع می‌کنید.

محققان امریکایی با بررسی حدود هزار و 500 بانوی کهن‌سال دریافتند سلول‌های بدن بانوانی که اغلب ساعات روز را به حالت نشسته می‌گذراندند و به‌ندرت ورزش می‌کردند ازنظر زیستی 8 سال از سن واقعی آن‌ها پیرتر هستند.

مسئول این تحقیق در دانشگاه کالیفرنیا دراین‌باره گفت: «مطالعۀ ما نشان داد سبک زندگی نشسته با سرعت بیشتری سلول‌ها را پیر می‌کند. سن شناسنامه‌ای معمولاً با سن بیولوژیکی منطبق و یکسان نیست.»

در این تحقیق بانوان 64 تا 95 ساله به سؤال‌های یک پرسشنامه پاسخ دادند و برای پیگیری میزان فعالیت روزانه‌شان به مدت یک هفته یک دستگاه را به همراه داشتند.

بااین‌وجود، نتایج این تحقیق یک رابطۀ علت و معلولی بین تسریع روند پیری و ورزش نکردن برقرار نمی‌کند.

مسئول این تحقیق در خبرنامۀ دانشگاه کالیفرنیا تأکید کرد هنوز هم «گفتگوها دربارۀ مزایای ورزش کردن باید زمانی که ما جوان هستیم آغاز شود و فعالیت بدنی باید به‌عنوان بخشی از زندگی روزانۀ ما حتی تا 80 سالگی ادامه یابد.»

2

محققان همچنین دریافتند بانوانی که بیش از 10 ساعت در روز می‌نشینند و کم‌تر از 40 دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید دارند تلومرهای کوتاه‌تری دارند. تلومرها کلاهک‌هایی در انتهای رشته‌های دی‌ان‌ای هستند که از خراب شدن کروموزوم‌ها جلوگیری می‌کنند.

تلومرها به‌صورت طبیعی با افزایش سن کوتاه می‌شوند اما عوامل بهداشتی و سبک زندگی، ازجمله سیگار کشیدن و چاقی می‌تواند این روند را تسریع کند. به گفتۀ محققان، کوتاه شدن تلومرها با ابتلا بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان مرتبط است.

مسئول این تحقیق افزود: «ما (در این مطالعه) دریافتیم بانوانی که به مدت طولانی‌تر می‌نشستند اگر دست‌کم نیم ساعت در روز ورزش می‌کردند با تلومرهای کوتاه‌تر مواجه نمی‌شدند.»

قرار است این گروه تحقیقاتی دربارۀ ارتباط بین ورزش و طول تلومرها در جوانان و مردان نیز تحقیقاتی انجام دهد.

نتایج این تحقیق 29 دی در پایگاه اینترنتی «مجلۀ اپیدمیولوژی امریکا» منتشر شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku