News   /   آسيا   /   تلگرام

درخواست پکن برای ممانعت از حضور هیئت تایوان در مراسم تحلیف ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از خبرگزاری رویترز)

چین از مقامات ایالات‌متحده خواست مانع حضور هیئت تایوان در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، شوند.

وزارت خارجۀ تایوان در هفتۀ جاری اعلام کرد یک هیئت تایوانی به ریاست یو شی-کون، رئیس‏‎ اجرایی پیشین تایوان، شامل یکی از مشاوران امنیت ملی و برخی از نمایندگان مجلس این جزیره در مراسم تحلیف ترامپ که روز جمعه (31 دی) برگزار خواهد شد، شرکت می‎کند.

یکی از سخنگویان دفتر تسای اینگ ون، رئیس‎ اجرایی جزیرۀ تایوان، اعلام کرده است که در طول حضور هیئت تایوانی در امریکا هیچ نشستی با دولت جدید ترامپ برگزار نخواهد شد.

از سوی دیگر هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین، اعلام کرده است که پکن با هر اقدامی از سوی تایوان که منجر به فرستادن افرادی به بهانه‎های مختلف به ایالات‌متحده با هدف دخالت یا آسیب‎رساندن به روابط چین و امریکا شود، مخالف است.

هوآ در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما بار دیگر از مقامات مسئول در ایالات‌متحده می‎خواهیم به حاکمیت تایوان اجازه ندهند که هیئتی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‎جمهور امریکا اعزام کنند و از برقراری هر گونه روابط رسمی با تایوان اجتناب کنند.»

هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین

رئیس اجرایی تایوان طی ماه جاری با وجود مخالفت چین، در سفر منطقه‎ای خود به امریکای مرکزی در خاک امریکا فرود آمد و چند دیدار در این کشور داشت.

تنش‌ها زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، پس از پیروزی در انتخابات به تماس تلفنی  رئیس اجرایی جزیرۀ تایوان، پاسخ داد و این موضوع خشم مقامات چین را برانگیخت.

واشنگتن در سال 1979 ارتباطات دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد و پکن را به‌عنوان تنها دولت رسمی در «چین واحد» به رسمیت شناخت.

ترامپ اما در اظهاراتی جنجالی گفته بود امریکا ملزم به ادامۀ سیاست «چین واحد» که تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند، نیست.

دولت چین در واکنش به این گفتۀ ترامپ اعلام کرد زیر سؤال بردن اصل «چین واحد» اثری جدی بر صلح و ثبات در تنگۀ تایوان خواهد گذاشت. چین روی مسئلۀ تایوان حساسیت خاصی دارد و از این تماسِ رئیس‌جمهور آتی امریکا ابراز «نگرانی جدی» کرده است.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku