«فلسطینی‌ها نمی‌توانند مانع انتقال سفارت امریکا به قدس شوند»

تصویری آرشیوی از سفارت امریکا در تل‌آویو

یک وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید فلسطینی‌ها نمی‌توانند مانع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس شوند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اخیراً گفته چنین اقدامی عبور از خط قرمز است و «می‌تواند بر روند صلح و راه‌حل دو کشور و همچنین ثبات و امنیت سراسر منطقه تأثیرات فاجعه باری داشته باشد.»

این در حالی است که زاچی هانگبی، وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی، دوشنبه گفت فلسطینی‌ها این قدرت را ندارند که مانع چنین اقدامی شوند.

وی در نشستی به خبرنگاران گفت: «آن‌ها چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟ چه کاری می‌توانند بکنند؟»

زاچی هانگبی، وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی

ترامپ که از جمعه رسماً کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا آغاز می‌کند، بارها گفته است که قصد دارد سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس، شهری که فلسطینیان آن را پایتخت کشور آیندۀ خود می‌دانند، منتقل کند.

این اقدام مخالفت شدید فلسطینیان را برانگیخته است. از دید جامعۀ بین‌المللی بیت‌المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان به شمار می‌آید و بسیاری از کشورها این شهر را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نمی‌شناسند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده در جنگ 1967 هستند، اما تل‌آویو از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع کرده است.

ژان مارک اِرو، وزیر خارجۀ فرانسه، یکشنبه در مصاحبه با شبکۀ 3 تلویزیون این کشور گفت اجرای پیشنهاد ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس اقدامی تحریک‌آمیز است و «عواقب جدی» به دنبال خواهد داشت.

عباس همچنین تهدید کرده است در صورت اجرای چنین اقدامی، دولت وی دیگر اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت. این در حالی است که هانگبی در پاسخ به وی گفت این تصمیم، به‌منزلۀ خودکشی است.

این وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «این یک تهدید نیست. این اقدام مثل این است که اسلحه را بردارید و به سر خودتان شلیک کنید.»

برخی اما معتقدند انتقال سفارت امریکا به قدس اشغالی، می‌تواند به انتفاضۀ جدید فلسطینیان بیانجامد.

هانگبی دراین‌باره گفت: «فکر نمی‌کنم ابومازن (محمود عباس) به آغاز یک انتفاضۀ دیگر تمایلی داشته باشد. بعید می‌دانم فلسطینی‌ها نیز از یک انتفاضۀ دیگر استقبال کنند.»

وی تأکید کرد کشورهای دیگر سفارتخانه‌های خود را در تل‌آویو مستقر نگاه خواهند داشت.

وی افزود: «این تصمیمی است که منعکس‌کنندۀ رابطۀ خاص اسرائیل و امریکا است.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku