هشدار اردن دربارۀ انتقال سفارت واشنگتن به قدس اشغالی

نمایی از سفارت ایالات‌متحدۀ امریکا در تل‌آیو(عکس از اسوشیتدپرس)

یک مقام عالی‌رتبۀ اردن به دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور منتخب امریکا، دربارۀ عواقب «فاجعه‎بار» انتقال سفارت امریکا در فلسطین اشغالی به بیت‎المقدس هشدار داده است.

محمد مومانی، وزیر اطلاعات دولت اردن، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرد چنین اقدامی گذشتن از «خطوط قرمز» اردن است و «خیابان‏‌‏های [کشورهای] اسلامی و عربی را ملتهب خواهد کرد».

ازجملۀ وعده‎ها و اظهارات افراطی ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید این بود که وی در پی انتقال سفارت‌ امریکا در تل‌آویو به قدس اشغالی است.

مومانی تصریح کرد انتقال سفارت ایالات‎متحده به بیت‌المقدس می‎تواند روابط میان واشنگتن و متحدان منطقه‌‎اش ازجمله اردن را به خطر بیاندازد و امان از تمام راه‎‌های سیاسی و دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از اجرای چنین تصمیمی استفاده خواهد کرد.

این مقام اردنی گفت انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس «پیامدهای فاجعه‎باری در سطوح مختلف، از جمله برای اوضاع منطقه» به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: «این موضوع قطعاً بر روابط دوجانبه میان کشورهای منطقه ازجمله اردن و طرف‌هایی که اجرای چنین تصمیمی مرتبط با آن‎هاست، تأثیرگذار خواهد بود.»

سازمان اوقاف اردن مسئولیت ادارۀ مسجدالاقصی را در شرق قدس اشغالی بر عهده دارد.

پیشتر سازمان آزادی‏بخش فلسطین نیز نسبت به نقل‌مکان سفارت امریکا در سرزمین‎‏های اشغالی هشدار داد و اعلام کرد در صورت اجرای این تصمیم، واشنگتن مجبور خواهد شد به دلیل خشم مردم تمام سفارت‎خانه‌‏های خود را در جهان عرب  ببندد.

صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین در تاریخ 29 آذر گفت اجرای چنین تصمیمی از سوی امریکا ضربۀ نهایی را به مذاکرات برای دستیابی به راه‎‏حل در مورد مناقشات فلسطینیان با رژیم صهیونیستی خواهد زد و در صورت نقل‌مکان سفارت امریکا، سازمان وی تمام توافقات صورت گرفته با تل‌آویو را لغو خواهد کرد.

ریاض منصور، نمایندۀ فلسطین در سازمان ملل متحد (راست)

پیش از آن سفیر فلسطین به سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که اگر ترامپ سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کند، وی از تمام ابزارهای خود در این سازمان برای «تیره‎روز کردن» واشنگتن استفاده خواهد کرد.  

ریاض منصور، نمایندۀ فلسطین در سازمان ملل، حدود 2 ماه پیش گفت: «اگر آن‎ها [امریکایی‌ها] با انتقال سفارت خود به اورشلیم که نقض‌کنندۀ قطعنامه‎های شورای امنیت و ناقض قطعنامۀ 181 است، به ما ضربه بزنند... این به‌مثابۀ ستیزه‌جویی علیه ماست.»

تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس پیشتر با واکنش مقامات امریکایی نیز روبرو شده بود.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، در واکنش به این طرح ترامپ گفته بود عملیاتی شدن این تصمیم، هم بر روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‎ها تأثیر منفی می‌گذارد و هم جان سربازان امریکا در خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده در سال 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku