پیام قدرت‌های جهان به ترامپ؛ مذاکره تنها راه‌حل بحران فلسطین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

قدرت‌های جهانی قرار است پیامی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، ارسال کنند مبنی بر اینکه راه‌حل تشکیل دو کشور میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان، تنها راه پیش روی برای حل بحران است.

قدرت‌های جهانی در این پیام که روز یکشنبه برای ترامپ ارسال خواهد شد، همچنین تأکید کردند که انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، می‌تواند تلاش‌ها در راستای دستیابی به صلح در فلسطین را از مسیر خود منحرف کند.

حدود 70 کشور جهان ازجمله کشورهای اروپایی و جهان عرب و همچنین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، قرار است روز یکشنبه در نشستی در پاریس گردهم آیند. در این نشست نمایندگان اسرائیل و فلسطین حضور نخواهند داشت.

ترامپ بارها گفته است که قصد دارد سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس، شهری که فلسطینیان آن را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند، منتقل کند.

وی چندی پیش دیوید فریدمن را که رویکردی راست‌گرایانه دارد به‌عنوان سفیر امریکا در اسرائیل منصوب کرد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد فرانسوی در خصوص وعده‌های ترامپ گفت: «این تصمیمی یک‌جانبه خواهد بود که می‌تواند موجب افزایش تنش در منطقه شود.»

وی گفت: «5 روز پیش از آغاز ریاست‌جمهوری او و زمانی که وی به دنبال اجرای اقداماتی جنجال‌برانگیز است که می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند، 70 کشور پیگیر راه‌حل تشکیل دو کشور هستند.»

فرانسه گفته است این نشست قرار نیست چیزی بر اسرائیل یا فلسطینیان تحمیل کند و درنهایت تنها برگزاری مذاکرات مستقیم میان دو طرف می‌تواند به حل این مناقشه پایان دهد.

 اجلاس پاریس در حالی برگزار می‌شود که فلسطینی‌ها بر سر وعدۀ دونالد ترامپ برای حمایت بی‌دریغ از رژیم صهیونیستی به‌شدت نگرانی دارند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت اقدام ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس  به روند صلح صدمه وارد می‌کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین ابراز امیدواری کرده است چنین اقدامی صورت نگیرد.

اجلاس پاریس کمتر از یک ماه پس‌ازآن تشکیل می‌شود که رژیم صهیونیستی سطح روابط با کشورهایی را که از قطعنامۀ ضد اسرائیلی اخیر سازمان ملل حمایت کرده بودند، «کاهش» داده است.

شورای امنیت سازمان ملل، جمعه 3 دی 1395 قطعنامۀ‌ توقف فوری شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه و همچنین عدم وتوی آن از سوی امریکا، خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت و باعث شد آنان سازمان ملل را تهدید به تجدیدنظر در مناسبات دوجانبه کنند.

حدود 800 هزار اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku