تعمیرکاران دولتی سوریه در حال بازگرداندن آب به دمشق

صف آب در دمشق، پایتخت سوریه، 21 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند تعمیرکاران دولتی وارد منطقۀ سرچشمۀ آب در نزدیک دمشق که در تصرف معارضان بوده است، شده‌اند تا آب را به پایتخت برگردانند.

به گفتۀ یکی از مقامات محلی، توافق شده که ارتش کنترل این منطقه در شمال غرب پایتخت را در اختیار بگیرد و تلاش کند در اسرع وقت کمبود آب جبران شود.

انتقال آب چشمۀ عین‌الفیجه در منطقۀ «وادی‌بردى» در نزدیک دمشق از 1 مهر امسال قطع شده است. بر اساس اعلام سازمان ملل، تروریست‌ها به زیرساخت‌های آب این منطقه آسیب زده‌اند و 5.5 میلیون نفر را در پایتخت سوریه و حومۀ آن با کم‌آبی مواجه کرده‌اند.

استاندار علاء ابراهیم ​​در گفتگو با خبرنگاران از منطقه‌ای در نزدیک این چشمه گفت: «عملیات نظامی را در عین‌الفیجه متوقف کرده‌ایم و با شبه‌نظامیان وارد مصالحه شده‌ایم.»

وی افزود: «به خواست خدا، لوله‌ها ظرف 3 روز تعمیر می‌شوند... اقداماتی فوری انجام خواهد شد که آب تا فردا به دمشق برسد.»

(منطقۀ عین‌الفیجه را در نقشه زیر ببینید)

ابراهیم گفت هر معارضی در وادی‌بردی که مایل باشد تسلیم می‌شود و کسانی که حاضر به این کار نشوند و یا به گروه «فتح‌الشام» وابسته‌اند، با اتوبوس‌هایی که امروز جمعه می‌رسند به استان أدلب که تحت کنترل معارضان است، منتقل می‌شوند.

این مقام استانی سوری افزود: «کل وادی‌بردی ظرف چند ساعت امن خواهد شد...آب شهر دمشق دوباره قطع نمی‌شود.»

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تأیید کرد که کارشناسان و تعمیرکاران دولت سوریه به چشمۀ عین‌الفیجه رسیده‌اند و پرچم سوریه در منطقه برافراشته شده است.

این گروه پیش‌تر در روز جمعه اعلام کرده بود ارتش سوریه در منطقۀ وادی‌بردی پیشروی کرده و مواضع معارضان را زیر آتش سنگین قرار داده است.

درگیری نیروهای دولتی و معارضان در وادی‌بردی از چند هفته پیش آغاز شده است. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شخصاً قول داده است که این منطقه را آزاد می‌کند.

دولت سوریه، معارضان ازجمله گروه «فتح‌الشام» در وادی‌بردی را متهم به قطع عمدی آب پایتخت کرده است، اما مخالفان مسلح دولت سوریه می‌گویند تأسیسات پمپاژ آب در حملات دولت آسیب‌دیده‌اند.

گفتنی است آتش‌بس سوریه باهدف دستیابی به راه‏‎حل سیاسی و پایان 6 سال درگیری در این کشور از 10 دی امسال در سراسر این کشور برقرار شده که گروه‌های تروریستی داعش و جبهة‌النصره مشمول آن نمی‌شوند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku