​اسد: حمایت خارجی از تروریست‎های تکفیری عامل تداوم جنگ سوریه است

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در حال گفت‌وگو با خبرنگار شبکۀ ایتالیایی تی‌‎جی5 (9 دی 1395- عکس از خبرگزاری سانا)

رئیس‎جمهور سوریه می‎گوید بحران در این کشور عمدتاً ریشه در حمایت خارجی از گروه‎های افراط‎‌گرایی دارد که تحت سلطۀ ایدئولوژی وهابیتِ برآمده از پادشاهی عربستان قرار دارند.

بشار اسد پنج‌شنبه (9 دی) در گفت‌وگو با شبکۀ ایتالیایی تی‌‎جی5 گفت: «تا زمانی که از دست تروریست‎ها در سوریه خلاص نشوید، نمی‎‏توانید از پایان جنگ سخن بگویید.»

وی افزود: «متأسفانه این تروریست‌ها هنوز هم از حمایت رسمی بسیاری از کشورها ازجمله ترکیه، قطر، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای غربی برخوردار هستند.»

اسد از دستاورد اخیر ارتش سوریه در آزادسازی شهر حلب در شمال این کشور به‌عنوان «یک گام مهم به سمت پایان جنگ» نام برد.

وی تأکید کرد: «اگر حمایت خارجی از این تروریست‎‏ها وجود نداشته باشد، خلاص شدن از شر تروریست‎‏ها در سراسر سوریه کار سختی نخواهد بود.»

رئیس‌جمهور سوریه از ایدئولوژی وهابیت به‌عنوان «عامل اصلی» خلق تروریست‏‎های افراط‎گرا در سراسر جهان نام برد و افزود: «اگر می‎خواهید به‌طور دائم با مسئلۀ تروریسم مقابله کنید، می‎بایست با محور اصلی تروریسم که ایدئولوژی وهابیت است، مقابله کنید.»

اسد از کشورهای اروپایی به دلیل حمایت از گروه‎های مختلف تروریستی تحت عنوان معارضان به‌اصطلاح «میانه‎رو» انتقاد کرد و گفت: «اولویت آن‎‏ها مبارزه با تروریسم نیست؛ اولویت آن‎ها استفاده از این گروه‏‌ها برای تغییر دولت‎ها و خلاص شدن از رؤسای جمهور و امور دیگر است.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در دیدار با هیئتی متشکل از نمایندگان پارلمان اروپا و شورای انجمن فدراسیون روسیه (9 دی 1395- عکس از خبرگزاری سانا)

وی این اظهارات را تنها چند ساعت پس از ملاقات با یک هیئت مشترک متشکل از اعضای پارلمان اروپا و اعضای شورای انجمن فدراسیون، مجلس علیای روسیه، در دمشق بیان کرد.

اسد در این نشست از کشورهای اروپایی خواست تا حمایت خود را از تروریست‎‏های تکفیری قطع کرده و حق ملت سوریه در تعیین سرنوشت خود را به رسمیت بشناسند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز پنجشنبه به نقل از ارتش این کشور اعلام کرد آتش‎بس سراسری از نیمه‌‏شب پنج‏‎شنبه باهدف دستیابی به راه‏‎حل سیاسی و پایان 6 سال درگیری در سوریه، آغاز می‎شود.

این آتش‎بس که پس از توافق مسکو و آنکارا اعلام و اجرا شد، شامل گروه‎‏های تروریستی همچون داعش و فتح الشام و گروه‎های وابسته به آن‎ها نمی‎شود.

سوریه از اسفند 1389 صحنۀ جنگ مرگباری است که به گفتۀ دولت دمشق برخی کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها ازجمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه از آن حمایت کرده‌‎اند.

آتش‌افروزی گروه‌های معارض دولت سوریه به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شده و میلیون‌ها آواره نیز برجای گذاشته است.

بسیاری از ناظران معتقدند که گروه‌های تکفیری فعال در سوریه تحت تأثیر و سلطۀ ایدئولوژی وهابیت قرار دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku