گفتگوی لاوروف و ظریف دربارۀ تحولات سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (راست) و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، دربارۀ آخرین تحولات سوریه به تبادل نظر پرداخته است.

لاوروف و ظریف در این تماس تلفنی از برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه استقبال و بر ادامۀ مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی داعش و جبهةالنصره و متحدین آن‌ها تأکید کردند.

وزرای خارجه ایران و روسیه توافق کردند که در چارچوب همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری گفتگوهای دولت و معارضان سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، هماهنگی و رایزنی مستمر داشته باشند.

انتظار می‌رود این مذاکرات در اواخر دی‌ماه (اواسط ژانویه 2017) در پایتخت قزاقستان برگزار شود.

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجۀ روسیه و ایران در حالی انجام شد که ارتش سوریه پیش از این اعلام کرده بود از نیمه شب پنج‌شنبه 30 دسامبر(9 دی) آتش‌بس سراسری در این کشور برقرار خواهد شد.

ارتش سوریه اعلام کرد آتش‌بس از ساعت 24 پنج‌شنبه آغاز خواهد شد. (نمایی از شهر حلب، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش سوریه اعلام کرد این آتش‌بس مسیر را برای دستیابی به راه‌حل سیاسی و پایان دادن به 6 سال ناآرامی در این کشور عربی هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزای رسمی سوریه (سانا)، گروه‌های تروریستی داعش، جبهةالنصره و گروه‌های وابسته به آن‌ها شامل این آتش‌بس نمی‌شوند.

سوریه از اسفند 1389 صحنۀ جنگ مرگباری است که به گفتۀ دولت دمشق برخی کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها ازجمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه از آن حمایت کرده‌‎اند.

آتش‌افروزی گروه‌های معارض دولت سوریه به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شده و میلیون‌ها آواره نیز برجای گذاشته است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku