News   /   ايران

گفتگوی تلفنی پوتین و روحانی دربارۀ سوریه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (راست) و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران (تصویر آرشیوی)

رؤسای‌جمهور روسیه و ایران دربارۀ ازسرگیری مذاکرات احتمالی میان جناح‌های سوری به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این تماس تلفنی، با تأکید بر ضرورت تداوم حمایت دولت‌های ایران و روسیه از مردم سوریه در این دوران سخت گفت: «بسیار مهم است که مردم سوریه احساس کنند در مبارزه علیه تروریست‌ها تنها نیستند.»

روحانی ضمن انتقاد از بی‌توجهی غربی‌ها نسبت به مردم بی‌گناهی که در شرایط بسیار دشوار و تحت ستم تروریست‌ها در شهرهای مختلف سوریه گرفتار آمده‌اند، تقویت همفکری و همکاری میان تهران و مسکو و تداوم کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم سوریه و ترغیب دیگر کشورها به ارسال این کمک‌ها را ضروری برشمرد.

رئیس‌جمهور ایران همچنین از نشست وزیران خارجۀ ایران، ترکیه و روسیه در مسکو استقبال کرد و گفت که این نشست می‌تواند به هماهنگی بیشتر سه کشور در کمک به مردم سوریه یاری برساند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز در این تماس تلفنی، بیرون راندن تروریست‌ها از شهر حلب و حاکمیت دولت سوریه بر این شهر را موفقیت‌آمیز دانست و بر ضرورت تداوم همفکری و همکاری تهران-مسکو در این عرصه تأکید کرد.

پوتین همچنین حمایت و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را به مردم سوریه در شرایط کنونی ضروری خواند و گفت: «وظیفۀ جامعۀ بین‌المللی و از جمله ایران و روسیه در دورۀ کنونی، حفاظت از مردم سوریه و تداوم کمک‌رسانی به آنان در این شرایط دشوار است.»

وی همچنین بر ضرورت کمک‌رسانی به مردم بی‌دفاع و غیرنظامی سایر مناطق سوریه تأکید کرد.

ویرانی ناشی از درگیری‌ها در شهر حلب (27 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال، پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نوشت در این گفتگوی تلفنی دو طرف بر «اهمیت تلاش‌های مشترک به‌منظور شروع یک روند سیاسی واقعی که هدف از آن سازش زودهنگام در سوریه است» تأکید کردند.

کرملین در این اطلاعیه افزود اگر نشست میان مقام‌های دولت سوریه و معارضان به اصطلاح میانه‌رو در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود، «گامی بلند و روبه‌جلو» برداشته خواهد شد.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، گفته بود هماهنگی درخصوص اقدامات آتی دربرابر تروریست‌ها و هماهنگی و تحکیم گام‌های سیاسی مشترک، هماهنگی جهت افزایش کمک‌های نوع‌دوستانه به مردم و آوارگان سوریه و دعوت ازدیگر کشورها برای اقدام مشترک در کمک‌رسانی، از جملۀ محورهای گفتگوی دو طرف بوده است.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد کاخ ریاست‌جمهوری روسیه همچنین با اشاره به «نتایج مثبت مذاکرات 11 تا 13 دسامبرِ کمیسیون دائم ایران و روسیه در امور تجارت و همکاری اقتصادی که در تهران برگزار شد» نوشت پوتین و روحانی در تماس تلفنی خود دربارۀ روابط دوجانبه نیز به تبادل‌نظر پرداختند.

دو طرف همچنین دربارۀ «برقراری تماس‌های بیشتر در سطوح مختلف» موافقت کردند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku