روسیه توافق با امریکا برای تشکیل گذرگاه امن در حلب را تکذیب کرد

یکی از نیروهای دولتی سوریه پس از بازپس‌گیری منطقه‌ای در غرب حلب از پیکارجویان در حال بازرسی یک ساختمان است، 21 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه ادعای پیکارجویان دربارۀ توافق مسکو با واشنگتن بر سر ایجاد یک گذرگاه امن برای خروج تروریست‌ها از شهر حلب سوریه را رد کرده است.

پیکارجویان حلب یکشنبه (21 آذر) به خبرگزاری رویترز گفتند مسکو و واشنگتن پیشنهادی را مطرح کرده‌اند که هدف از آن ایجاد یک مسیر امن برای خروج باقیماندۀ پیکارجویان و خانواده‌هایشان از حلب است.

در پی طرح این موضوع، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجۀ روسیه با ساختگی خواندن ادعاهای پیکارجویان گفت مسکو در حال حاضر برای برقراری شرایط موردنیاز به‌منظور خروج امن غیرنظامیان از حلب فعالیت می‌کند.

ریابکوف افزود: «برای پیگیری مسئلۀ خروج پیکارجویان نیازمند توافق‌های جداگانه‌ای هستیم. این توافق هنوز حاصل نشده و علت اصلی آن نیز پافشاری امریکا بر شروط غیرقابل‌قبول است.»

وی خاطرنشان کرد مذاکرات بین امریکا و روسیه در ژنو ادامه خواهد یافت.

دولت سوریه در مناطق تحت سلطۀ پیکارجویان در شرق حلب به پیشرفت‌هایی دست یافته و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد ارتش سوریه و متحدانش توانسته‌اند کنترل بیشتر مناطق تحت سلطۀ پیکارجویان را در اختیار بگیرند.

به گزارش رویترز، مقام‌های پیکارجویان ادعا کرده‌اند دولت سوریه با انتشار تضمین‌های عمومی، امنیت پیکارجویانی را که برای ترک حلب تلاش می‌کنند، تأمین خواهد کرد.

بر این اساس اعضای یک گروه تروریستی که پیش‌تر به جبهةالنصره معروف بود باید به استان ادلب در شمال غرب سوریه عزیمت کنند اما پیکارجویان سایر گروه‌ها می‌توانند به سایر نقاط سوریه ازجمله مرز ترکیه بروند.

تصویری از یک دستگاه تانک در منطقه‌ای در غرب حلب که نیروهای دولتی سوریه کنترل آن را در دست گرفتند، 21 آذر 1395
تصویری از یک دستگاه تانک در منطقه‌ای در غرب حلب که نیروهای دولتی سوریه کنترل آن را در دست گرفتند، 21 آذر 1395

گفته می‌شود این طرح ظرف 48 ساعت تحت نظارت سازمان ملل اجرا می‌شود. طبق این طرح، به پیکارجویان اجازه داده می‌شود تسلیحات سبک خود را به همراه ببرند.

نیروهای سوریه به پاک‌سازی حلب ادامه می‌دهند

دولت سوریه از زمان آغاز حملۀ خود برای بازپس‌گیری حلب در اواسط نوامبر توانسته است کنترل بیش از 90 درصد از این شهر را از پیکارجویان باز پس بگیرد.

طبق اعلام یک گروه وابسته به معارضین که در انگلیس مستقر است و تحولات جنگ سوریه را رصد می‌کند، نیروهای سوریه یکشنبه (21 آذر) محلۀ معادی و مناطق اطراف را از پیکارجویان باز پس گرفتند.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد هم‌زمان با پیشروی‌های نیروهای دولتی در 24 ساعت گذشته بیش از 10 هزار غیرنظامی توانستند از مناطق تحت سلطۀ پیکارجویان بگریزند.

ارتش سوریه، با پشتیبانی نیروهای هم‌پیمان خود، روز یکشنبه پس از درگیری با تروریست‌های مسلح موفق به تسلط کامل بر منطقۀ الاعجام در جنوب قلعۀ حلب شد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پیش‌تر اعلام کرد نیروهای ارتش ضمن پیشروی‌های اخیر خود در محله‌های شرقی شهر حلب، موفق به پاک‌سازی و بازگرداندن امنیت به محلۀ الاصیله در جنوب شرقی قلعۀ حلب و بخش‌هایی از محلۀ حی کرم الدعدع شدند.

 

 78 هزار غیرنظامی از ماه نوامبر از حلب فرار کرده‌اند

مسکو می‌گوید از ابتدای عملیات آزادسازی حلب، 78 هزار غیرنظامی به کمک «مرکز آشتی روسیه» با موفقیت از این شهر تخلیه شده‌اند.

غیرنظامیان سوریه از کنار ایست بازرسی نیروهای دولتی در حلب عبور می‌کنند، 20 آذر 1395
غیرنظامیان سوریه از کنار ایست بازرسی نیروهای دولتی در حلب عبور می‌کنند، 20 آذر 1395

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد: «شب گذشته 2 هزار و 124 غیرنظامی ازجمله هزار و 7 کودک با کمک مرکز آشتی روسیه از مناطق تحت کنترل پیکارجویان در حلب تخلیه شدند. حدود 291 پیکارجو نیز سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند و با ورود به بخش غربی این شهر قصد دارند خود را به نیروهای دولتی سوریه تسلیم کنند.»

کوناشنکوف افزود: «در حال حاضر، مرکز آشتی روسیه از طریق کریدورهای بشردوستانه در حلب، تخلیۀ (یک گروه دیگر متشکل از) حدود 8 هزار غیرنظامی از بخش‌های شرقی حلب به مناطق امن این شهر را سازمان‌دهی کرده است. همۀ آن‌ها در مراکز ویژۀ بشردوستانه مستقر شده‌اند و از غذای گرم و در صورت نیاز، کمک پزشکی بهره‌مند می‌شوند.»

به گفتۀ استافان د میستورا، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل به سوریه از ابتدای مناقشه در این کشور عربی بیش از 400 هزار نفر از مردم سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku