تغییر 180 درجه‌ای رویکرد اردوغان در قبال سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی که نشان‌دهندۀ تغییر 180 درجه‌ای رویکرد وی در قبال سوریه است، گفت عملیات نظامی آنکارا در سوریه علیه هیچ‌ فرد یا کشوری،جز گروه‌های تروریستی، متمرکز نیست.

رجب طیب اردوغان پنج‌شنبه در نشستی در کاخ ریاست‌جمهوری در آنکارا، پایتخت ترکیه، گفت: «هدف عملیات سپر فرات هیچ فرد و یا کشوری نیست مگر سازمان‌های تروریستی. هیچ کس نباید در این مورد تردید کند و یا آن را زیر سؤال ببرد و یا بخواهد دربارۀ آن اظهارنظر کند یا هدف آن را اشتباه جلوه دهد.»

اردوغان افزود: «اگر دولت‌ها در عراق و سوریه توانسته بودند مردم خود را متحد و اقدامات لازم را برای مبارزه با این سازمان‌های تروریستی اتخاذ کنند، عملیاتی که ما در حال انجام آن هستیم، ضرورتی نداشت.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این در سخنانی کاملاً متضاد هدف از حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک سوریه را براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور عربی جنگ‌زده، عنوان کرده بود.

حضور تانک‌ها و خودروهای زرهی نظامیان ترکیه در سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی سه‌شنبه (9 آذر) در همایشی در استانبول گفت: «بر اساس برآورد من نزدیک به یک میلیون نفر در سوریه جان باخته‌اند و زنان، کودکان و مردان همچنان کشته می‌شوند. سازمان ملل کجاست؟ چه کار می‌کند؟ آیا در عراق است؟ نه! ما صبر پیشه کردیم اما در نهایت نتوانستیم این وضع را تحمل کنیم و با ارتش آزاد سوریه وارد این کشور شدیم.»

اردوغان ادامه داد: «چرا وارد (سوریه) شدیم؟ ما چشم‌داشتی به خاک سوریه نداریم. هدف بازگرداندن خاک سوریه به صاحبان اصلی آن است. به عبارت دیگر ما برای برقراری عدالت در آنجا حضور داریم. ما برای پایان دادن به حکومت بشار اسد وارد سوریه شدیم.» 

اظهارات روز سه‌شنبۀ رئیس‌جمهور ترکیه واکنش شدید مقام‌های بلندپایۀ روسیه را نیز به همراه داشت به گونه‌ای که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه با اردوغان به این موضوع اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (عکس از خبرگزاری رویترز)

به گفتۀ منابع مطلع در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، دو طرف در این تماس تلفنی دربارۀ شرایط در حلب گفتگو و بر لزوم برقراری آتش‌بس در این شهر تأکید کردند.

در عین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با ابراز تعجب از اظهارات اردوغان گفت: «امیدواریم شرکای ترک ما در این باره به ما توضیح بدهند.»

ترکیه از سوم شهریور عملیات موسوم به «سپر فرات» را در شمال سوریه آغاز کرده است.

دولت آنکارا که در عملیات سپر فرات از عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه پشتیبانی می‌کند، پیش از این هدف از این عملیات را مبارزه با تروریست‌های داعش و شبه‌نظامیان کُرد عنوان کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku