News   /   آسيا

رزمایش پاکستان در مکانی سِرّی نزدیک هند

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، به منظور بازدید از رزمایشی با مشارکت نیروهای زمینی و هوایی عازم منطقه‌ای سرّی در مرز این کشور با هند شده است.

شریف به همراه راحیل شریف، رئیس ستاد کل ارتش، چهارشنبه به منظور بازدید از مانور سه روزه عازم این منطقه شد.

در این رزمایش از انواع مختلف سلاح‌های سنگین، تانک، جنگنده و ادوات توپخانه‌ای آزمایش خواهد شد.

به گفتۀ دو مقام مسئول که نخواستند نامشان فاش شود، این رزمایش‌ با هدف بررسی سطح آمادگی ارتش در مقابله با عملیات بالقوه جنگی برگزار شده است.

این رزمایش تنها سه روز پس از کشته شدن هفت سرباز پاکستانی در امتداد خط کنترل مرزی در منطقه مورد مناقشه کشمیر به دست نیروهای هندی انجام می‌شود.

موضع‌گیری نظامیان نیروی مرزبانی هند در امتداد حصاری در مرز هند و پاکستان در جنوب غرب جامو، 11 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در هفته‌های اخیر تبادل آتش مرزی میان دو طرف تشدید شده است. مناسبات میان هند و پاکستان از ماه ژوئیه (اوایل تابستان) و در پی کشته شدن یک چهرۀ استقلال‌طلبِ کشمیر متشنج شده است.

هند نیز حمله به پایگاه ارتش این کشور در ماه سپتامبر (شهریور) را که 19 کشته بر جا گذاشت، به پیکارجویان مورد حمایت پاکستان نسبت داده است.

 اسلام‌آباد هرگونه نقشی را در وخامت اوضاع کشمیر رد کرده است. 

بیشترِ مسلمانِ کشمیرِ تحتِ کنترلِ هند با حاکمیت دهلی‌نو بر این منطقه مخالف هستند. هند به منظور سرکوب مخالفت‌ها صدها هزار نیرو به این منطقه اعزام کرده است.

این دو کشور از زمان جدایی در 1947، چهار بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌‌اند. هند و پاکستان در 5 آذر 1382 (26 نوامبر 2003) بر سر آتش‌بس در کشمیر توافق و در سال‌ بعد نیز روند صلح را آغاز کردند.

از آن زمان، درگیری‌های پراکنده بین دو طرف رخ داده و هرکدام دیگری را به نقض آتش‌بس در مناطقِ مرزی در این منطقه متهم می‌کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku