News   /   آسيا

تحقیق دیوان بین‌المللی کیفری دربارۀ جنایات امریکایی‌ها در افغانستان

نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

گزارش‌‌های منتشره حاکی است دیوان بین‌المللی کیفری احتمالاً دربارۀ اتهامات جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان تحقیق می‌کند.

به گزارش راشاتودی، نشریۀ فارن پالیسی به نقل از «چند منبع آگاه» گزارش داد، فاتو بنسودا، دادستان کل لاهه، در هفته‌های آینده قرار است تحقیقات جامعی دربارۀ اتهام جنایات جنگی نیروهای امریکایی و افغان و همچنین پیکارجویان طالبان در افغانستان آغاز کند.

در صورت آغاز، این اولین تحقیق در نوع خود خواهد بود. دیوان بین‌المللی کیفری تاکنون هرگز دربارۀ اتهامات علیه نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان تحقیقی انجام نداده‌است.

فارن پالیسی در این گزارش تصریح کرد این تحقیقات احتمالاً پیش از پایان سال 2016 آغاز خواهد شد.

فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه

این گزارش می‌افزاید همچنین هیئتی از دولت امریکا اخیراً به لاهه سفر کرده‌است تا دربارۀ حجم احتمالی این تحقیقات بررسی‌هایی انجام دهد.

هنوز مشخص نیست که این تحقیقات به متهم کردن نیروهای امریکایی به جنایت جنگی در افغانستان منتهی خواهد شد یا خیر؛ زیرا طرح چنین اتهامی، نیازمند مدارک مستدلی است که دیوان بین‌المللی کیفری در حال حاضر چنین مدارکی در اختیار ندارد.

اگر شرایط فراهم باشد، یک کمیتۀ متشکل از 3 قاضی دربارۀ آغاز این تحقیقات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

واشنگتن مدعی است از آنجایی که پیمان رم را تصویب نکرده‌است، بررسی دربارۀ امریکا در صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری نیست و شهروندانش شامل قوانین آن نمی‌شوند.

این در حالی است که دیوان بین‌المللی کیفری تأکید دارد افغانستان در سال 2003 پیمان رم را تصویب کرده و این بدان معناست که این دیوان صلاحیت بررسی دربارۀ همۀ جنایات مرتکب شده در خاک این کشور یا توسط اتباع آن را دارد.

امریکا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 (20 شهیور 1380) به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، که به گفتۀ مقامات این کشور 3 هزار قربانی گرفت، در تاریخ 7 اکتبر همین سال (15 مهر 1380) به افغانستان لشکرکشی کرد تا طولانی‌ترین مداخله نظامی واشنگتن رقم بخورد.

پس از تجاوز نظامی امریکا به افغانستان، طالبان از قدرت به زیر کشیده‌شد ولی همچنان پس از گذشت 15 سال از آن واقعه، هنوز هم مناطق مختلف افغانستان صحنۀ ناآرامی و درگیری پیکارجویان طالبان با نیروهای امنیتی افغان است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku