انتقاد شدید رسانه‌های مصر از حکومت آل‌سعود

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر (راست) و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی (تصویر آرشیوی)

در پی علنی شدن تنش‌ها میان قاهره و ریاض بر سر سوریه و یمن، رسانه‌های مصر به شدت از سیاست‌های آل‌سعود انتقاد کردند.

تنش میان این دو کشور هنگامی نمایان شد که مصر از پیش‌نویس قطعنامۀ روسیه درخصوص سوریه حمایت کرد؛ حکومت آل‌سعود از مخالفان سرسخت این پیش‌نویس بود.

این اقدام قاهره سبب شد شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو، ارسال 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر را در ماه جاری میلادی متوقف کند.

احمد موسی، یکی از شخصیت‌های شناخته‌شدۀ تلویزیون مصر، در برنامۀ سه‌شنبه شبِ خود با انتقاد از عربستان سعودی، از هشتگ «#مصر زانو نخواهد زد» در فضای مجازی حمایت کرد.

موسی گفت: «ما در برابر هر کسی که بخواهد علیه ما توطئه کند، ما را وادار به تسلیم کند و ما را تحت فشار قرار دهد، ایستادگی خواهیم کرد.»

خالد صلاح، سردبیر روزنامۀ دولتی الیوم السابع، نیز گفت مردم مصر باید به مدت یک سال از شرکت در مناسک حج واجب و عمره خودداری کنند زیرا این کار باعث صرفه‌جویی ارزی برای مصر می‌شود.

کارشناسان معتقدند کشمکش‌ها میان قاهره و ریاض، که ممکن است به دور شدن عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، از یکی از حامیان اصلی خود منجر شود، نشان‌دهندۀ اختلاف‌نظرهای دیرینه و قدیمی این دو کشور عربی بر سر مسائل مهم منطقه است.

سیسی از زمان رسیدن به قدرت در 2013 به حمایت‌های رژیم عربستان اتکا کرده‌است؛ دولت ریاض نیز از آن زمان میلیاردها دلار به دولت سیسی کمک کرده‌است.

یکی از مسئولان وزارت نفت مصر در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی العربی الجدید خاطر نشان کرد مقام‌های دولت می‌گویند تصمیم اخیر عربستان برای متوقف کردن ارسال محموله‌های نفتی به مصر، «سیاسی» بوده و ممکن است این وضعیت تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.

روزنامۀ الوطن نیز چهارشنبه با انتشار گزارشی  تحت عنوان «عربستان سعودی بهای حمایت از تروریسم و گروه‌های مسلح خشن را می‌پردازد»، به سیاست‌های منطقه‎ای عربستان حمله کرد.

این روزنامه از سیاست خارجی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به شدت انتقاد و او را به حمایت از گروه تروریستی جبهۀ فتح‌الشام در سوریه و گروه اخوان المسلمین در یمن متهم کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku