گزارش: طرح واشنگتن و ریاض برای انتقال داعش از موصل به شرق سوریه

نیروهای دولتی عراق سوار بر خودروهای نظامی در استان صلاح‌الدین، 19 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گفته می‌شود در آستانۀ آغاز عملیات بازپس‌گیری موصل از دست اشغالگران داعش، امریکا و عربستان سعودی بر سر انتقال این تروریست‌ها از موصل به شرق سوریه توافق کرده‌اند.

یک منبع آگاه دیپلماتیک که به نامش اشاره نشد، چهارشنبه (21 مهر) به خبرگزاری ریا نووستی گفت: «بیش از 9 هزار پیکارجوی داعش به منظور اجرای یک عملیات تهاجمی بزرگ که تصرف دیر الزور و پالمیرا را شامل می‌شود، از موصل به مناطق شرقی سوریه منتقل می‌شوند.»

وی خاطرنشان کرد واشنگتن با جابجایی تکفیری‌ها از موصل به شرق سوریه «درصدد واکنش به دستاوردهای روسیه در سوریه» و «کم‌رنگ کردن اهمیت آن‌ها» است.

او افزود: «آشکار است که هدف دیگر این عملیات غیر از سود سیاسی محض آن، بی‌اعتبار کردن موفقیت نیروی هوایی روسیه خواهد بود. و البته این تلاشی برای تضعیف (بشار) اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز است.»

این منبع آگاه تأکید کرد «ادارۀ کل اطلاعات عربستان سعودی» به عنوان یک میانجی و ضامن، عبور ایمن تروریست‌ها را تضمین می‌کند.

هر چند بغداد هنوز تاریخ خاصی برای آغاز عملیات آزادسازی موصل اعلام نکرده‌است اما این منبع آگاه مدعی شد باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا زمان آغاز عملیات را در ماه اکتبر (مهر/آبان) تصویب کرده‌است و جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا نیز در زمان اجرای این عملیات‌ تنها مناطق غیرمسکونی را هدف قرار می‌دهند.

نیروهای امنیتی عراق در شهر فلوجه
تصویر آرشیوی از نیروهای امنیتی عراق در فلوجه

ارتش عراق خود را برای یک حملۀ بزرگ با هدف پاکسازی موصل از داعش آماده می‌کند. نیروهای عراقی توانسته‌اند داعش را از بخش‌هایی از جنوب موصل بیرون برانند.

موصل ژوئن 2014 به اشغال داعش درآمد.

این منبع آگاه افزود ائتلاف تحت هدایت امریکا در زمان عملیات ارتش عراق برای آزادی فلوجه در ماه ژوئن (تیر) نیز طرح مشابهی داشت.

بخش‌های شمالی و غربی عراق از بیش از 2 سال پیش همزمان با تهاجم داعش به این کشور دستخوش خشونت شده‌است. تروریست‌های داعش علیه تمامی جوامع قومی و مذهبی در عراق ازجمله شیعیان، اهل سنت، کردها و مسیحی‌ها جنایاتی مرتکب شده‌اند. ارتش عراق و مبارزان داوطلب واحدهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) در عملیات‌های مشترک برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش مشارکت داشته‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku