ایران خواهان کنوانسیون بین‌المللی امحایِ سلاح‌های هسته‌ای

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجۀ ایران

وزارت امور خارجۀ ایران با انتقاد از بی‌‍‌اعتنایی کشورهای هسته‌ای به معاهدۀ (ان‌ پی‌ تی)، بر رهیافتی جامع مبتنی بر شروع فوری مذاکره و انعقاد یک کنوانسیون بین‌المللی برای امحایِ کامل سلاح‌های هسته‌ای در یک دورۀ زمانی تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیرامورخارجۀ ایران در نشست روز دوشنبۀ مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص خلع سلاح هسته‌ای را تشریح کرد.

عراقچی، برخی کشورهای هسته‌ای جهان را به بی‌اعتنایی به مادۀ 6 معاهدۀ منع سلاح‌های هسته‌ای و صرف هزینه‌های هنگفت برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود متهم کرد.

 وی گفت: «سلاح‌های موجود در زرادخانه‌های این کشورها، جهان را با نگرانی عمیق روبرو کرده‌است.»

معاون وزیر خارجۀ ایران تأکید کرد که ملتها و دولتها به شدت نگران تهدید سلاح‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه‌های کشورهای هسته‌ای هستند چرا که چنین تسلیحات و زرادخانه‌هایی می‌توانند تمدن بشر را به‌طور کامل نابود کنند.

وی با اشاره به قدمت ٧١ سالۀ مطالبۀ جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای گفت: «این مطالبه، نه تنها بر اثر گذشت زمان ضعیف نشده بلکه در سال‌های اخیر با قوت بیشتری و به شکل‌های مختلف مطرح و پیگیری شده است.»

 

تصویر آرشیوی دیدارهیئت ایرانی در دیدار با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

عراقچی، وضعیت جاری در اجرای تعهدات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای را «نامساعد» توصیف نمود و در این زمینه به چند واقعیت به عنوان نمونه اشاره کرد.

وی با ذکر این که کشورهای دارندۀ سلاح هسته‌ای در حالی که طبق مادۀ ٦ معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌ پی‌ تی) تعهد داده‌اند، مذاکره در مورد اقدامات مؤثر برای امحایِ کامل سلاح‌های هسته‌ای را دنبال کنند تاکنون با هر ابتکار و پیشنهادی برای شروع مذاکرات بین‌المللی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای مخالفت کرده‎اند.

عراقچی با تأکید بر این که این وضعیت باعث نگرانی عمیق کشورهای غیرهسته‌ای شده است کشورهای هسته‌ای را به وفای به عهد و پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته‌ای فراخواند.

 وی بینش و پیش‌فرض آنهایی که امنیت را درگرو نگهداری از سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانند مردود خواند.

معاون وزیر خارجۀ ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون فعالانه در تمامی تلاش‌های حقوقی و بین‌المللی برای نجات بشریت از تهدید سلاح‌های هسته‌ای مشارکت کرده است.»

این در حالی است که آنجلا کین، نمایندۀ عالی امور خلع سلاح در سازمان ملل متحد، اوایل اردیبهشت 94  هشدار داد تعلل قدرت‌های هسته‌ای جهان در زمینۀ خلع سلاح هسته‌ای، خطر فروپاشی پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای (ان پی تی) را به همراه دارد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku