News   /   اروپا

روسیه: استقرار تسلیحات هسته‌ای امریکا در اروپا مغایر «ان پی تی» است

الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه

روسیه به عنوان یکی از اعضای ناتو با اشاره به این که استقرار تسلیحات هسته‌ای امریکا در اروپا مغایر پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی)است خواهان خروج این تسلیحات از اروپا شده است.

الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه گفت: «ما بارها توجه ناتو را به این حقیقت جلب کرده‌ایم که چنین اقداماتی مستقیما بر خلاف روح و متن ان پی تی حرکت می‌‍‌‌کند.»

لوکاشوویچ افزود با این وجود، ناتو با بی‌توجهی به خواسته‌ روسیه همچنان این سیاست را دنبال می‌کند و تاکید کرد: «بیش از 40 سال است که این وضعیت غیرعادی مشاهده می‌شود (یعنی از زمان آغاز اجرای ان پی تی) و این مساله دیگر برای ما قابل قبول نیست.»

این سخنان چند روز پس از آن مطرح شد که جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا 19 مارس ادعا کرد «استقرار تسلیحات هسته‌ای امریکا در خاک متحدان ما در ناتو با مفاد ان پی تی مغایرتی ندارد.»

ساکی افزود: «این تسلیحات همواره تحت کنترل امریکا باقی می‌مانند و هرگز از این مناطق منتقل نمی‌شوند. بندهای 1 و 2 ان پی تی این نوع استقرار یا آرایش برنامه ریزی شده این تسلیحات را ممنوع نمی‌کند.»

لوکاشوویچ در ادامه با محکوم کردن سخنان ساکی گفت واشنگتن «آشکارا حقایق را تحریف می‌کند.»

نیروهای امریکایی سکوی پرتاب سامانه هوایی و موشکی پاتریوت را در لهستان مستقر می‌کنند، 21 مارس 2015.
نیروهای امریکایی سکوی پرتاب سامانه هوایی و موشکی پاتریوت را در لهستان مستقر می‌کنند، 21 مارس 2015.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به این که در بند یک ان پی تی به صراحت آمده است هیچ کشوری اجازه ندارد تسلیحات هسته‌ای خود را به خاک سایر کشورهای عضو منتقل کند و ماده 2 ان پی تی نیز دستیابی کشورهای فاقد مهارت و دانش هسته‌ای به تسلیحات هسته‌ای را قدغن کرده است افزود استقرار تسلیحات هسته‌ای امریکا در اروپا مغایر مفاد ان پی تی است.

روابط فرسایشی ناتو- مسکو

روابط امریکا-روسیه در ماه‌های اخیر بسیار پرتنش بوده است. امریکا و ناتو، کرملین را به حمایت از نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین متهم می‌کنند. روسیه قاطعانه این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید حضور ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور به تشدید ناآرامی‌ها در منطقه منجر شده است.

ز س/م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku