News   /   آسيا

گرد و غبار سمی موجب مرگ 100 هزار نفر در اندونزی

گرد و غبار سمی در هوای سنگاپور؛ 5 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، گرد و غبار سمی ناشی از آتش‌سوزی سال گذشته در مناطق جنگلی اندونزی احتمالا موجب مرگ زودهنگام حدود 100 هزار نفر در این منطقه شده‌است.

این بررسی که محققان دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیای امریکا انجام داده اند، نشان می‌دهد «گرد و غبار کشنده» که در ماه‌های جولای تا اکتبر 2015 منطقه را در بر گرفت، به احتمال بسیار قوی عامل مرگ زودهنگام بیش از 90 هزار نفر در اندونزی بوده‌است.

نتایج این بررسی که روز دوشنبه در مجلۀ اینترنتی «نامه‌های تحقیقات زیست محیطی» منتشر شد، همچنین برآورد کرده است که این گرد و غبار آلوده احتمالاً موجب مرگ هزاران نفر دیگر در کشورهای سنگاپور و مالزی در همسایگی اندونزی شده‌است.

این بررسی بر تأثیرات این گرد و غبار مرگبار بر افراد بزرگسال تمرکز دارد. نتایج این بررسی حاکی است این موارد مرگ زودهنگام عمدتاً بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین تنفسی روی داده‌است.

گرد و غبار سمی بسیاری از کودکان در اندونزی را روانۀ مراکز درمانی می‌کند. 23 شهریور 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

محققان هم اکنون در حال کار برای مطالعه‌ای به منظور بررسی تأثیرات این گرد و غبار سمی بر کودکان هستند.

سم مییرز، یکی از مولفان این بررسی می‌گوید آلودگی هوا احتمالا عامل افزایش مرگ ناشی از ابتلای کودکان اندونزیایی به ذات‌الریه بوده‌است.

یویون ایندرادی، یکی از فعالان محیط زیست در اندونزی، هشدار داده است تا زمانی که مقامات این کشور اقدامی در جهت حل و فصل این بحران انجام ندهند، «این گرد و غبار مرگبار سال‌ها قربانی خواهد گرفت.»

وی گفت: «کوتاهی در اقدام فوری برای کاهش مرگ و میر، جنایت است.»

این در حالی است که پیشتر مقامات اندونزی از مرگ تنها 19 نفر بر اثر گرد و غبار سمی خبر داده بودند.

نتایج این بررسی همچنین حکایت از آن دارد که بر اثر آلودگی‌های ناشی از این گرد و غبار سمی 91 هزار و 600 نفر در اندونزی، 6 هزار و 500 نفر در مالزی و 2 هزار و 200 نفر در سنگاپور جان خود را از دست داده‌اند.

گرد و غبار ناشی از آتش‌زدن جنگل‌های اندونزی به قصد ایجاد فضای بیشتر برای کشت نخل روغنی توسط تولیدکنندگان روغن پالم، سال گذشته چندین هفته ادامه داشت.

همچنین وزش بادهای فصلی معمولاً موجب انتشار این گرد و غبار آلوده در کشورهای سنگاپور و مالزی می‌شود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku