پوتین: تروریست‌ها از آتش‌بس سوریه برای تجدید قوا استفاده می‌کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانسی خبری پس از نشست سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، 27 شهریور 1395 (عکس از اسوشیتدپرس)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تروریست‌های تکفیری در سوریه را به سوءاستفاده از آتش‌بس اخیر در این کشور متهم کرد و گفت تروریست‌ها از آن برای سازماندهی مجدد استفاده می‌کنند.

پوتین که برای شرکت در نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به  بیشکک، پایتخت قرقیزستان رفته‌است، شنبه در گفتگو با خبرنگاران  گفت: «شاهد تلاش‌هایی برای سازماندهی مجدد در میان این تروریست‌ها هستیم.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود امریکا نمی‌تواند تمایزی بین به‌اصطلاح مخالفان  میانه‌رو در سوریه و تروریست‌های تکفیری فعال در این کشور عربی قائل شود.

پوتین گفت: «این به دلیل مشکلات فراروی آنها (آمریکایی‌ها) است... اینکه هنوز هم نمی‌توانند بخش سالم مخالفان (سوریه) را از نیمه جنایتکار (دیگر) جدا کنند.»

پوتین با اشاره به پایبندی کامل ارتش سوریه به توافق آتش‌بس تأکید کرد کشورش در حال ایفای سهم خود در این آتش‌بس است.

رئیس‌جمهور روسیه با ابراز نگرش «مثبت» در قبال آتش بس سوریه اظهار امیدواری کرد امریکا به تعهدات خود در مورد سوریه پایبند بماند.

وی افزود بر این باور است که مسکو و واشنگتن هدفی مشترک از آتش‌بس سوریه دارند.

پوتین با اشاره به کوتاهی امریکا در ارائه اسناد مربوط به توافق آتش‌بس در سوریه به سازمان ملل گفت: «می‌خواهم با یکدیگر صادق باشیم ... من واقعاً درک نمی‌کنم که چرا باید هر توافقی را مخفی کنیم.»

سرگئی لاوروف (راست) و جان کری، وزرای خارجه روسیه و امریکا پس از توافق برقراری آتش‌بس در سوریه؛ 19 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه بارها هشدار داده است اگر آمریکا برای جدا کردن «مبارزان معتدل» از تروریست‌های تندرو تلاش نکند، حملات هوایی خود را به مواضع این مبارزان ازسرخواهد گرفت.

سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه روسیه و امریکا، 19 شهریور و پس از 13 ساعت مذاکره، در کنفرانسی خبری در شهر ژنو سوئیس از دستیابی به توافق آتش‌بس در سوریه خبر دادند.

ارتش سوریه ساعت 19 روز 22 شهریور به‌وقت محلی اعلام آتش‌بس کرد و گفت این آتش‌بس به مدت 7 روز در سراسر سوریه برقرار خواهد بود.

گزارش‌ها حاکی است، آتش‌بس در سوریه با وجود مواردی از نقض آن از سوی معارضان، همچنان پابرجاست.

هدف اولیه از برقراری این آتش‌بس ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه اعلام شده‌است.

 

دربارۀ انتخابات امریکا

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری امریکا تأکید کرد مسکو از هر فردی در هر کشوری که رفتاری «دوستانه» با روسیه داشته باشد، حمایت می‌کند.

امریکا چندی پیش با ادعای اینکه هکرهای روس ایمیل‌های کمیتهٔ ملی حزب دموکرات امریکا را منتشر کرده‌اند، مسکو را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور متهم کرد.

کرملین این اتهام را رد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود، گزارش‌هایی که اخیراً درباره مداخله روسیه در هک کردن و انتشار ایمیل‌های کمیته مرکزی حزب دموکرات منتشر شده، «پوچ و بی‌معنا» است و طرح چنین اتهاماتی، روابط دو کشور را به خطر می‌اندازد.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا چهارشنبه (17 شهریور)، رئیس جمهور روسیه را ستود و گفت پوتین در رهبری از باراک اوباما، همتای امریکایی خود قوی‌تر است.

پوتین نیز سال گذشته از ترامپ به عنوان فردی «بسیار برجسته» و «قطعا با استعداد» یاد کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku