سازمان ملل اذعان کرد؛ در ارسال کمک به سوریه «مشکل» دارد

استفان دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با وجود برقراری آتش‌بس در سوریه، سازمان ملل اذعان کرده است که در ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه «مشکل» دارد.

استفان دی‌میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، روز پنج‌شنبه گفت پس از برقراری آتش‌بس تحت میانجیگری روسیه و امریکا در سوریه، خشونت و ناآرامی در این کشور به شدت کاهش یافته است؛ اما روند ارسال کمک‌های بشردوستانه که قرار بود پس از برقراری آتش‌بس آغاز شود، هنوز محقق نشده‌است.

وی گفت 40 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه آمادۀ حرکت هستند و اولویت سازمان ملل، رساندن این کمک‌ها به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در مناطق شمالی حلب است.

دی میستورا مدعی شد بخشی از این مشکل به خاطر صادر نشدن مجوزهای لازم است.

وی ادعا کرد دولت سوریه در تاریخ ششم سپتامبر و پیش از نهایی شدن توافق آتش‌بس، با ارسال کمک‌های بشردوستانه برای 5 منطقه موافقت کرده‌بود اما هنوز این مجوزها صادر نشده‌است.

دی میستورا با اذعان به وجود مشکلاتی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده، این موضوع را «تأسف‌بار» خواند و گفت در این روزها که هیچ درگیری وجود ندارد، باید کمک‌ها به سوریه ارسال شود.

ویرانه‌های ناشی از جنگ در سوریه (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

گفتنی است، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه و جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، بامداد شنبه و پس از 13 ساعت مذاکره، در کنفرانسی خبری در شهر ژنو سوئیس از دستیابی به توافق آتش‌بس در سوریه خبر دادند.

در همین حال ارتش سوریه ساعت 19 روز دوشنبه به وقت محلی اعلام آتش‌بس کرد و گفت این آتش‌بس به مدت 7 روز در سراسر سوریه برقرار خواهد بود.

همچنین گزارش‌های منتشره حاکی است، آتش‌بس در سوریه با وجود مواردی از نقض آن، همچنان پابرجاست.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز پنج‌شنبه اعلام کرد نیروهای دولتی و معارضان مسلح آماده عقب‌نشینی از جادۀ کاستلو، مهمترین مسیر منتهی به شهر حلب و تحویل آن به نیروهای روسیه هستند.

این گروه اعلام کرد نیروهای دولت سوریه گفته‌اند تا زمانی که معارضان سوری از این جاده عقب‌نشینی نکنند، از این منطقه خارج نخواهند شد.

بنا بر اعلام نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، بحران 5 سال اخیر در این کشور 400 هزار کشته برجای گذاشته است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku