سازمان ملل از افزایش تخریب منازل فلسطینیان ابراز نگرانی کرد

تخریب منازل فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی(عکس آرشیوی)

سازمان ملل اعلام کرد تعداد ساختمان‌هایی که اسرائیل در سال جاری در اراضی اشغالی تخریب کرده است، از مجموع ساختمان‌های تخریب شده در سال گذشته بیشتر بوده است.

دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور انسان‌دوستانه (OCHA) گفت اسرائیل در سال جاری 726 ساختمان را در کرانه باختری اشغالی و شرق بیت المقدس تخریب کرده است که این مسئله موجب آوارگی یک هزار و 20 فلسطینی شده است. این دفتر اعلام کرد این درحالی است که در سال 2015، 533 ساختمان تخریب و 688 فلسطینی بی خانمان شدند.

به گزارش دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور انساندوستانه، فقط در فاصله روزهای(12 تا 18 مرداد) (2 تا 8 اگوست) در 14 مورد جداگانه در منطقه «سی» و شرق بیت المقدس، مقام‌های اسرائیلی اقدام به تخریب منازل فلسطینیان کرده و 42 ساختمان را با ادعای نداشتن مجوز توقیف کردند.

گروه حقوق بشری «بتسلم» نیز گفت اسرائیل از آغاز سال جاری فقط در کرانه باختری دستکم 188 خانه متعلق به فلسطینیان را  تخریب کرده است که این آمار از زمانی که این گروه از سال 2006 آغاز به ثبت تخریب منازل فلسطینیان از سوی اسرائیل کرده،  بی سابقه بوده است.

فرانسه نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اسرائیل را به دلیل تخریب چند ساختمان و سازه که بودجۀ ساخت آن از سوی پاریس تامین شده، محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی دانست.

دولت فرانسه در این بیانیه آورده است: «از آغاز سال 2016 تاکنون، این سومین بار است که ساختمان‌هایی که بودجه آن از طریق امداد بشردوستانه فرانسه فراهم شده است، تخریب و یا مصادره می شوند.»

یک فلسطینی در حال حمل اثاثیه خانه خود از میان ویرانه‌های خانه‌اش که اسرائیل در اردوگاه الخان الاحمر در کرانه باختری ویران کرد. (19 فروردین 1395، عکس: خبرگزاری فرانسه)

این بیانیه افزود: «از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم به این گونه عملیات‌ها که نقض قوانین بین المللی به شمار می‌آیند، پایان دهند.»

رژیم اسرائیل در راستای سیاست توسعه شهرک سازی خود در اراضی اشغالی، روند تخریب منازل فلسطینیان را شدت بخشیده است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که رژیم اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی از جمله در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند چرا که اسرائیل در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌و‌ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku