News   /   آسيا

رکورد شکنی هند در عرصه فضا؛ پرتاب همزمان 20 ماهواره

نمایی از پرتاب موشک ماهواره‌بر هند به فضا (2 تیر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هند موفق شد با قرار دادن همزمان 20 ماهواره در مدار زمین  به رکوردی جدید در صنایع فضایی خود دست یابد.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) در بیانیه‌ای نوشت موشک ماهواره‌بر PSLV-C34 را از مرکز فضایی «ساتیش داوان» واقع در جزیره سریهاریکوتا در ساحل شرقی هند به فضا پرتاب کرده است.

این ماهواره‌بر 320 تنی از دومین سکوی پرتاب این مرکز به فضا پرتاب شد و جدیدترین ماهواره رصد زمین هند به نام ماهواره کارتوسَت-2 را به همراه 19 ماهواره‌ دیگر به مدار زمین منتقل کرد.

در بیانیه ایسرو آمده است: «وزن مجموع 20 ماهواره سوار بر ماهواره‌بر هندی هزار و 288 کیلوگرم بوده است.»

ایسرو ادامه داد دو عدد از این ماهواره‌ها ساخت دانشجویان هندی بوده و 17 ماهواره جانبی دیگر متعلق به «مشتریان خارجی از کشورهای کانادا (2 عدد)، آلمان (1 عدد)، اندونزی (1 عدد) و امریکا (13 عدد) بوده است.»

نارندرا مودی،‌ نخست وزیر هند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نارندرا مودی،‌ نخست وزیر هند، ضمن ابراز خرسندی از این «اقدام به یاد ماندنی» اعلام کرد: «برنامه فضایی ما به دفعات ظرفیت تغییر پذیری علم و فناوری را در زندگی مردم به اثبات رسانده است.»

رکورد پرتاب همزمان ماهواره با استفاده از یک موشک در اختیار روسیه است؛ این کشور توانست در سال 2014 با یک موشک 37 ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. ناسا نیر با پرتاب همزمان 29 ماهواره در رده دوم قرار دارد.

هند که برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار پرتاب ماهواره به فضا با رقبای اصلی خود به شدت در رقابت است، به برنامه فضایی کم هزینه شهرت دارد. 

این کشور ماه گذشته با هزینه‌ای به ارزش تنها 14 میلیون دلار اولین فضاپیمای کوچک خود را به فضا پرتاب کرد.

هند در سال 2013 نیز اولین پرتاب یا راکت بدون سرنشین خود را با هزینه 73 میلیون دلار در مدار مریخ قرار داد؛ این رقم در مقایسه با بودجه 671 میلیون دلاری ناسا در پروژه کاوشگر «ماون» بسیار ناچیز است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku