کشف شهرهای قرون وسطاییِ زیر جنگل‌های کامبوج با استفاده از فنآوری لیزر

تصویری از یک صحنه نبرد که به صورت نقش برجسته در یکی از معابد کامبوج دیده می‌شود.

به گزارش گاردین با استفاده از فنآوری لیزر شهرهایی در زیرِ جنگل‌های کامبوج کشف شده که احتمالاً محل حکومت بزرگ‌ترین امپراطوری جهان در قرن دوازدهم بوده است.

باستان‌شناسان در کاوش‌های خود در کامبوج چندین شهر قرون وسطایی را در نزدیکی معبد باستانی انگکور وات کشف کرده‌اند که فرضیه‌های کلیدی درباره تاریخچۀ این کشور جنوب شرق آسیا را دگرگون می‌کند.

دکتر دِیمیان ایوانز، باستان‌شناس استرالیایی که نتیجۀ تحقیقاتش قرار است روز دوشنبه (24 خرداد) در «مجلۀ علوم باستان‌شناسی» منتشر شود گفته است با استفاده از فنآوری پیشرفتۀ اسکن لیزر هوابرد، چند شهر با قدمت 900 ، 1000و 400 سال زیرِ جنگل‌های استوایی در کامبوج کشف شده است که برخی از آنها از نظر اندازه با پنوم پن، پایتخت کامبوج برابری می‌کنند.

برخی کارشناسان عقیده دارند داده‌هایی که اخیراً مورد بررسی قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد این شهرهای عظیم و پرجمعیت بزرگ‌ترین امپراطوری جهان را در دوران اوج خود در قرن دوازدهم به تصویر می‌کشند. این اطلاعات در سال 2015 و از طریق گران‌ترین تحقیق هوابرد که تا کنون در پروژه‌های باستان‌شناسی استفاده شده است و 734 مایل مربع (هزار و 901 کیلومتر مربع) را دربرمی‌گیرد به دست آمد.

ایوانز در پی موفقیتِ نخستین تحقیق خود در زمینۀ «لایدار» در کامبوج در سال 2012، بودجۀ این کاوش‌ها را از شورای تحقیقات اروپا دریافت کرد. لایدار (تشکیل شده از واژه‌های نور و رادار) یکی از فنآوری‌های سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس‌شده، فاصله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

نتایج این تحقیق از وجود مجموعه‌ای از اکتشافات از جمله سیستم‌های پیچیده آبیاری حکایت می‌کند که صدها سال پیش از آنچه که مورّخان گمان می‌کردند وجود داشته است. پیش‌بینی می‌شود این اکتشافات، نظریه‌های موجود درباره نحوۀ توسعۀ امپراطوری خِمِر، تسلّط آن بر منطقه و افولِ این امپراطوری در قرن پانزدهم و همچنین نقشِ تغییراتِ آب و هوایی و مدیریتِ منابع آب در این روند را به چالش بکشد.

در ادامه تصاویری از این شهرهای قرون وسطایی را می‌بینید:

(منبع تصاویر: گاردین)

نتایج تحقیقات دکتر ایوانز درباره شهرهای قرون وسطایی که زیر جنگل های کامبوج کشف شد.
نتایج تحقیقات دکتر ایوانز درباره شهرهای قرون وسطایی که زیر جنگل های کامبوج کشف شد.
تصاویری از شهرهای قرون وسطایی در کامبوج که زیر جنگل های استوایی در این کشور کشف شد.
تصاویری از شهرهای قرون وسطایی در کامبوج که زیر جنگل های استوایی در این کشور کشف شد.

 

شهر باستانی پنهان زیر جنگل‌های کامبوج

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku