انتقاد سازمان ملل از لغو مجوز ورود ده‌ها هزار فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی

راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر می‌گوید اقدام رژیم اسرائیل در لغو مجوز ورود فلسطینیان به سرزمین‌های اشغالی می‌تواند مجازات جمعی به حساب بیاید که براساس قوانین بین‌المللی ممنوع است.

راوینا شامداسانی این سخنان را روز جمعه با اشاره به اقدام رژیم اسرائیل در لغو مجوز ورود 83 هزار فلسطینی در ماه مبارک رمضان به سرزمین‌های اشغالی پس از حملۀ تلافی‌جویانۀ دو فلسطینی در تل‌آویو، بیان کرد.

براساس اعلام منابع فلسطینی خالد موسی محمد شحاده و محمد احمد موسی شحاده از اهلی شهرک یطا در شهر الخلیل در کرانۀ باختری، دو فلسطینی‌ای بودند که چهارشنبه شب در یک عملیات تلافی‌جویانه، چهار اسرائیلی را کشتند و دست‌کم هفت نفر را زخمی کردند.

اسرائیل پس از این حمله از اعزام صدها نیروی نظامی دیگر به کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری خبر داد و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی مجوزهای مربوط به رمضان، به خصوص مجوز ملاقات‎‌های خانوادگی از یهودیه و سامره (کرانه باختری) به اسرائیل (سرزمین های اشغالی) ، به حالت تعلیق درآمده‌اند.»

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل با انتقاد از این اقدام گفت زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشرِ سازمان ملل عمیقاً در قبال لغو این مجوزها نگران است چرا که این موضوع «باعث افزایش احساس بی‌عدالتی و ناامیدی در فلسطینیان در این شرایط زمانیِ حساس» می‌شود.

شامداسانی با اشاره به این‌که مجوز کار 204 تن از بستگان دو فلسطینیِ مهاجم در تل‌آویو نیز لغو شده است، افزود اقدام اسرائیل برای مجازات هزاران فلسطینیِ بی‌گناه در قبال این حمله، درست نیست.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا

امریکا: اسرائیل فلسطینیان بی‌گناه را مجازات نکند

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا نیز روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری از رژیم اسرائیل خواست در مورد لغو مجوز ورود 83 هزار فلسطینی به اراضی اشغالی، تجدید نظر کند.

تونر گفت: «ما امیدواریم که اسرائیل تأثیر اقدام خود بر شهروندان فلسطینی‌ای را که در تلاش برای گذران زندگی روزمره خود هستند، در نظر گرفته باشد.»

گروه‌های مبارز فلسطینی پس از حملۀ تلافی‌جویانه در تل‌آویو، اعلام کردند این عملیات در پاسخ به جنایات و اعدام‌‎های میدانیِ رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین صورت گرفته است.

دور تازۀ درگیری‌ میان فلسطینیان و نیروهای ارتش اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی که «انتفاضۀ سوم» نامیده می‌شود از مهر ماه سال 1394، با ورود صهیونیست‌های شهرک نشین به مسجد الاقصی تحت حمایت نیروهای اسرائیلی، آغاز شد.

مسجدالاقصی بعد از مسجد الحرام در مکه و مسجدالنبی در مدینه سومین مکان مقدس مسلمانان به شمار می‌رود.

تل آویو برای متوقف کردن اعتراض‌ فلسطینیان، سیاست‌های سختگیرانه‌ای اعمال کرده است که از جملۀ آن‌ها می‎توان به ممنوعیت برگزاری نماز در مسجد الاقصی برای افراد کمتر از 40 سال، بازداشت‌های بدون حکم قضایی و سرکوب و ارعاب معترضان فلسطینی با شلیک گلوله‎های جنگی، اشاره کرد.

نیروهای اسرائیلی از پاییز گذشته تاکنون بیش از 210 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را به قتل رسانده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku