News   /   ايران

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حد تعیین شده است

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش 3 ماهه خود را درباره ایران منتشر کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حد تعیین شده در توافق هسته‌ای محدود مانده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه در گزارش سه ماهه خود افزود: «کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از 300 کیلوگرم تجاوز نمی کند و در طول دوره این گزارش، ذخایر آب سنگین ایران از 130 تُن فراتر نرفته است.»

آژانس پیشتر نیز در اوایل اسفند 1394 اولین گزارش خود پس از اجرای برجام را ارائه و اعلام کرد ایران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به درستی اجرا و مطابق توافق هسته‌ای عمل کرده است.

در گزارش قبلی آژانس آمده بود ایران ساخت و ساز راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را دنبال نمی‌کند و اورانیوم را بیش از حد توافق شده غنی نکرده است.

توافق هسته ای 23 تیر 1394 میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد.

بر اساس گزارش پیشین آژانس، تمام سانتریفیوژهای جمع آوری شده و زیرساخت‌های مرتبط با آن تحت نظارت آژانس باقی مانده و هیچ اورانیوم غنی شده‌ای از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه انباشته نشده است.

واکنش ایران 

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مجددا اجرای کامل اقدامات هسته‌ای ایران طبق برجام را تایید کرده است.

به گزارش ایسنا، نجفی افزود: «گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دومین گزارش آژانس پس از اجرای برجام محسوب می‌شود.در این گزارش کوتاه به غیر از چند عدد و رقم که به واسطه اجرای اقدامات فنی تغییر کرده است تقریبا بقیه مطالب آن تکراری است.»

نجفی هم‌چنین از زحمات کارکنان سازمان انرژی اتمی کشور در تداوم فعالیت‌ سایت‌های هسته‌ای تقدیر کرد.

گزارش جدید آژانس در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گرفته و هفته آینده در نشست فصلی این شورا در وین مورد بررسی قرار می گیرد.

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان در 23 تیر امسال پس از چندین دور مذاکرات سخت و فشرده در شهر وین، پایتخت اتریش بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق نهایی رسیدند.

پس از اجرای تعهداتِ دو طرف براساس برجام، تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku