News   /   ايران

صالحی: فعلا اقدامی درباره رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک انجام نمی‌شود

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (Reuters)

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اقدامات رآکتور آب سنگین اراک گفت تهران منتظر سند رسمی گروه ۱+۵ است و «تا زمانی که این سند تهیه نشود، به طور قطع هیچ اقدامی درباره رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک انجام نمی‌دهیم.»

علی اکبر صالحی که هم اکنون برای دیدار با مقامات عالی رتبه ژاپن در توکیو به سر می‌برد، روز پنج شنبه اعلام کرد ایران تا زمان لغو تحریم‌ها تا پایان سال جاری میلادی، تعهدات خود را طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرا خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم هیچ مشکل فنی خاصی در خصوص برچیدن سانتریفیوژها وجود داشته باشد زیرا ما این روال عادی را بارها انجام داده‌ایم و کارشناسان و مهندسان ما به خوبی کارآزموده هستند.»

صالحی در گفتگو با خبرگزاری رویترز درباره اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره زمان لغو تحریم‌ها گفت: «ما هر آنچه را که رئیس‌جمهور می‌گوید، انجام می‌دهیم.»

روحانی هفته گذشته گفته بود که انتظار می‌رود تحریم‌ها علیه ایران تا پایان سال جاری میلادی لغو شود و راه برای بازگشت ایران به تجارت جهانی و نظام مالی هموار می‌شود.

بر اساس توافق هسته‌ای 23 تیر میان ایران و گروه 1 + 5 (شامل امریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین بعلاوه آلمان)، تهران متعهد شده است در ازای لغو تحریم‌ها، محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود اعمال کند.

دیدار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در توکیو (AFP)

دیدار صالحی با شینزو آبه

صالحی صبح پنج شنبه به وقت محلی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار و از حمایت‌های این کشور در طول مذاکرات هسته‌ای تشکر کرد.

 صالحی در این دیدار گفت: «تا 24 آذر ماه (15 دسامبر) آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارزیابی خود را از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اعلام می‌کند و پیش بینی ما این است که در اوایل دی ماه (اواخر دسامبر) روز اجرای برجام فرا می‌رسد.»

به گزارش ایرنا صالحی همچنین با اشاره به طرح ایجاد مرکز ایمنی هسته‌ای در برجام، از مساعدت طرف ژاپنی در ایجاد این مرکز استقبال کرد.

وی با تجدید دعوت از سوی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از نخست وزیر ژاپن برای سفر به تهران، خواستار ایجاد زمینه لازم برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی با تمرکز بر بازاریابی و تولید مشترک بین ایران و ژاپن شد.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از سفر صالحی به ژاپن، بر لزوم تقویت همکاری ایران و ژاپن تاکید کرد.

شینزو آبه نیز متقابلا ضمن دعوت از آقای روحانی برای بازدید از ژاپن، بر گسترش روابط تجاری دو کشور به ویژه پس از اجرایی شدن برجام تاکید کرد.

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی صبح یکشنبه (10 آبان) به منظور دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه ژاپنی در راس هیاتی عازم سفری 4 روزه به توکیو شد.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku