News   /   ايران

سردار دهقان: ایران محدودیتی در برگزاری رزمایش ندارد

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران می‎گوید ایران برای برگزاری رزمایش‎ها در مناطق تحت نفوذِ خود هیچ محدودیتی ندارد.

به گزارش روز شنبۀ وزارت دفاع ایران، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری دربارۀ حق حاکمیت ایران بر آب‌های خلیج فارس و بخشی از دریای عمان گفت: «جمهوری اسلامی ایران در هیچ زمینه‌ای فراتر از حقوق بین‌الملل تعریف شده در ‌آب‎های ساحلی، منطقه‌ای و آزاد دنیا ادعایی ندارد.»

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب طی سخنانی در تاریخ 13 اردیبهشت فرمودند: «امروز دشمنان حرف‌هایی می‌زنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحی می‌کنند که ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد ... خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟»

وزیر دفاع ایران تصریح کرد: «فرمایشات رهبر انقلاب تأکید بر همین حق است که به ما در زمینۀ دفاع از سرزمینمان در عرصه‎های هوا، فضا، زمین و دریا این اجازه را می‎‏دهد تا از خودمان دفاع کنیم و بر این اساس به هیچ کس اجازۀ تعرض نخواهیم داد.»

سردار دهقان افزود: «آنچه که امروز امریکایی‌ها و به تبع آن عربستان و کشورهایی که با پول عربستان حکومت می‎کنند ادعا دارند، هیچ منفعتی برای آنان نخواهد داشت.»

وی گفت: «امروز امریکا و عربستان تلاش می‎کنند با ناامن سازی منطقه، زمینه حضور امریکا و نیروهای فرامنطقه‌ای را فراهم کنند تا ناامنی‌ای را که خودشان ایجاد کردند به پای جمهوری اسلامی ایران بگذارند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات، استقلال و امنیت پایدار منطقه است.»

وزیر دفاع ایران با اشاره به این‎که «برخی کشورها با انتخاب مسیر غلط، میهمانان ناخوانده‌ای را به منطقه دعوت کردند» افزود: «ما هیچ محدودیتی در برگزاری برنامه‎های نظامی نداریم و آن‌هایی که از هزاران کیلومتر آن طرف تر آمدند و مدعی برقراری امنیت در منطقه هستند باید بدانند حضورشان عامل ناامنی است.»

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیشتر سرار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، گفته بود: «براساس کنوانسیون 1982 دریاها، مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد، قاطعانه با‌ آن مقابله کنیم. به امریکا، شرکا و متحدان منطقه‌ای‌اش هشدار می دهیم اگر بخواهند از ادبیات تهدید استفاده کنند و ما را تهدید کنند، از قانون عبور بی ضرر استفاده کرده و اجازه عبور و تردد هیچ کشتی و شناوری که بخواهد ما را تهدید کند، نمی‌دهیم.»

طی هفتۀ گذشته، خبر توقیف یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال که تحت حاکمیت نظامی امریکا قرار دارد و انتقال این کشتی به بندرعباس، بازتاب‌ فراوانی در رسانه‌ها یافت.

این در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کلیه ترددها در خلیج فارس و تنگه هرمز را کنترل می‌کند و این موضوع شامل تمامی ناوگروه‌های امریکایی است.

شبکۀ سی.ان.انِ امریکا به نقل از یک مقام نظامی امریکا اعلام کرد نیروی دریایی امریکا قصد دارد از این به بعد همۀ کشتی‌های تحت پرچم این کشور را به هنگام عبور از تنگه هرمز، اسکورت کند.

رندی فورس، یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا نیز پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران ارائه کرده و در آن مدعی شده است که جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی دریانوردی پایبند نیست و با برگزاری عملیات نظامی در خلیج فارس موجب تهدید نیروهای مسلح امریکا در منطقه می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری تارگتد نیوز، پیش‌نویس این قطعنامه در 28 آوریل (9 اردیبهشت) به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شده و قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

به نظر می رسد تهیه پیش نویس قطعنامه‌ علیه ایران برای برگزاری رزمایش های نظامی در خلیج فارس در پاسخ به دستگیری شماری از تفنگدارهای امریکایی که دی ماه سال گذشته به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس تجاوز کرده بودند، صورت می گیرد. 

در تاریخ 22 دی 1394 در پی تجاوز به آب‌های سرزمینی ایران، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند شناور رزمی امریکایی را در خلیج فارس توقیف و سرنشینان آن‌ها را دستگیر کردند.

یک روز بعد روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی 10 تفنگدار دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku