News   /   ايران

اعتراض ایران به رویکرد مداخله جویانه امریکا درباره خلیج فارس

وزارت امور خارجۀ ایران به اقدام امریکا در به کار بردن لفظی مجعول برای خلیج فارس اعتراض کرده است.

 وزارت امور خارجۀ ایران با ارسال یادداشتی به سفارت سوئیس، نسبت به ادبیات مداخله‌جویانه امریکا اعتراض کرده است.

این وزارتخانه با تسلیم یادداشتی به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران، اعتراض خود را از به کار گیری «لفظ مجعول» برای نامیدن «پهنه آبی خلیج فارس» در پیش‌نویس یک قطعنامه اعلام کرد.

در این یادداشت دخالت امریکا در امور امنیت منطقه خلیج فارس شدیداً مردود شمرده شده و بر این مساله که ایران هر آنچه را که برای تامین امنیت و حفظ صلح و ثبات خلیج فارس مصلحت بداند عملی خواهد کرد، تاکید شده است.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه گزارش داد، رندی فورس، یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران ارائه کرده و در آن مدعی شده است که جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی دریانوردی پایبند نیست و با برگزاری عملیات نظامی در خلیج فارس موجب تهدید نیروهای مسلح آمریکا در منطقه می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری تارگتد نیوز، پیش‌نویس این قطعنامه در 28 آوریل به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شده و قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

دیدار روز دوشنبه هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشوربا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (عکس از تسنیم)

سخنان دشمن درباره خلیج فارس غلط اضافی است

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در دیدار با هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور با اشاره به سخنان امریکایی ها درباره اینکه که ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد این سخنان را «غلط اضافی» خواندند.

ایشان همه این زیاده‌خواهی‌ها را از سوی ملت بزرگ و بیدار ایران قابل پاسخگویی دانستند و خاطرنشان کردند: «خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟»

رهبر انقلاب تأکید کردند: «اینگونه باید با قدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد و برخورد کرد.» ایشان، ماندگاری و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوری اسلامی را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: «قرآن به ما آموخته است که باید به‌گونه‌ای خود را آماده کنیم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد.»

تصویری از تفنگداران دریایی امریکایی بازداشت شده توسط نیروهای مرزبان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی.

به نظر می رسد تهیه پیش نویس قطعنامه‌ علیه ایران برای برگزاری رزمایش های نظامی در خلیج فارس در پاسخ به دستگیری شماری از تفنگدارهای امریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دی ماه سال گذشته به  آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس  تجاوز کرده بودند و سپس آزاد شدند صورت می گیرد. 

روز 22 دی 1394 در پی تجاوز به آب‌های سرزمینی ایران، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند شناور رزمی امریکایی را در خلیج فارس توقیف و سرنشینان آن‌ها را دستگیر کردند.

یک روز بعد روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی 10 تفنگدار دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.


 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku