News   /   اروپا

هشدار اروپا درباره شکاف‌های اطلاعاتی مربوط به تروریست‌های خارجی داعش

نیروهای امنیتی بلژیک، یک روز پس از انفجار در فرودگاه این کشور در خیابانی به حالت آماده باش ایستاده اند؛ 4 فروردین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هماهنگ‌کننده امور ضد تروریسم در اتحادیه اروپا درباره شکافِ قابل‌توجه موجود در بخش تبادل اطلاعات درباره تروریست‌های داعش که به کشورهای اروپایی باز می‌گردند، هشدار داده است.

ژیل دو کرشوو، رئیس ضد تروریسم اتحادیه اروپا پنجشنبه (2 اردیبهشت) در نشست وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ این سخنان را بیان کرد.

در این گزارش آمده است: «در اطلاعاتی که یوروپل از تروریست‌های خارجیِ (بازگشته از عراق و سوریه) دریافت می‌کند، شکاف قابل توجهی وجود دارد.»

بر پایه گزارش‌ها، تنها نام 2956 تروریست خارجی در پایگاه اطلاعاتی پلیس اروپا ثبت شده، با این وجود آمار رسمی نشان می‌دهد که حدود 5000 تن از شهروندان اروپایی برای پیوستن به داعش راهی خاورمیانه شده‌اند.

کرشوو افزود بیش از 90 درصد از اسامی موجود در این پایگاه اطلاعاتی تنها از سوی پنج کشور از 28 عضو اتحادیه اروپا در سال 2015 ثبت شده‌اند.

ژیل دو کرشوو، رئیس ضد تروریسم اتحادیه اروپا 

رئیس ضد تروریسم اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت در یکی دیگر از پایگاه‌های اطلاعاتی تنها نام 1615 نفر ثبت شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «ظاهراً حملات پاریس و بروکسل نشان می‌دهد پلیس برخی از مهاجمان را می‌شناخته و آنها با برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا ارتباط داشته‌اند. به همین دلیل است که تبادل اطلاعات مهم است.»

یکی دیگر از مقام‌های اروپایی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: «برخی از کشورها اطلاعات خود را در اختیار پایگاههای اطلاعاتی قرار نمی‌دهند و به همین دلیل افراد خطرناک می‌توانند بدون ردیابی شدن (به اروپا) بازگردند.»

در حملات تروریستی 22 مارس (3 فروردین) در بروکسل، پایتخت بلژیک، 32 نفر کشته و حدود 300 نفر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

بازرسان متوجه شدند که عوامل این حمله تروریستی با تروریست‌های حملات آبان ماه در پاریس رابطه داشته‌اند. در حملات تروریستی در پایتخت فرانسه 130 نفر کشته شدند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku