News   /   ايران

ظریف: تروریسم و افراط گرایی در منطقه حاصل اشغال عراق است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اشغال عراق بدست آمریکا و متحدانش را عامل اصلی بی ثباتی کنونی در منطقه دانست.

ظریف روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت: «منطقه ما نیاز به مناقشات ندارد، ما همه با تروریسم و افراط گرایی مواجه شده ایم كه بر اثر چند سال اشغال عراق توسط آمریكا به وجود آمده است.»

وی افزود: «كشورهای منطقه در معرض تهدید تروریسم و افراط گرایی قرار گرفته اند و باید اختلافات را از راه های مسالمت امیز حل و فصل كنیم.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «حالا این تهدید (تروریسم و افراط گرایی ناشی از اشغال چند ساله عراق توسط آمریكا) همه ما را به ویژه ملت‎های مناطق آسیای مركزی و قفقاز را در معرض خطر قرار داده است. همه ما با تهدید افراط‌ گرایی مواجه هستیم، بنابراین لازم است كه مناقشات را با ابزارهای صلح‌ آمیز و تكیه بر معیارهای قوانین بین المللی و اصول منشور سازمان ملل، حل كنیم.»

بحران قره باغ

ظریف به تلاشهای دیپلماتیک ایران برای پایان درگیری ‌ها در منطقه قره باغ اشاره کرد و افزود: «رئیس جمهور ایران هم در گفتگوی تلفنی با رئیسان جمهور این دو كشور از آنها خواست به درگیری ها در منطقه قره باغ پایان دهند. الان هم شاهد ترك مخاصمه در منطقه هستیم كه از آن خرسندیم. امیدواریم كه این امر سرآغاز مذاكرات جدی برای حل و فصل مناقشه قره باغ باشد.»

وزیر خارجه ایران تاكید كرد همكاری ارمنستان و جمهوری آذربایجان به نفع منطقه خواهد بود و «بر این باوریم كه بین این دو کشور همسایه ایران باید روابط خوب برقرار باشد.»

وی از نتایج دیدار خود با همتایان روس و آذربایجانی در باكو ابراز رضایت كرد و اظهار داشت همكاری‎های سه كشور تنها به حوزه‌های حمل و نقل و مسائل اقتصادی محدود نمی شود.

وزیر خارجه ایران گفت سه کشور در زمینه های امنیتی، اطلاعاتی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر همکاری مشترک دارند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران

همکاری در تمام زمینه های

ظریف تاکید کرد ایران و روسیه در تمام عرصه‌ها اعم از روابط اقتصادی، اطلاعاتی، دفاعی و سیاسی روابط مستحكمی دارند.

وزیر خارجه ایران افزود روسیه در شرایط سخت و دشوار حامی ایران بوده و به این كشور برای مواجهه با تحریم‌های بین‌المللی كمك كرده است.

وی خاطرنشان كرد: «براین باوریم روسیه به ایران در دوران سخت كمك كرده است. روسیه، زمانی كه جامعه بین‌المللی و سازمان ملل ایران را تحریم كردند، از ما حمایت كرد. این پشتیبانی روسیه را فراموش نمی‌كنیم. ایران دوست روسیه و شریك نزدیك این كشور باقی خواهد ماند. »

ظریف تصریح كرد تهران به دلیل روابطش با روسیه و منافع مشترك با این كشور به دنبال تقویت و بهبود این روابط در سال‌های آینده است.

وی همچنین توسعه كریدور ارتباطی شمال-جنوب را به نفع سه كشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان دانست و خاطرنشان كرد كه تكمیل این پروژه، نه تنها به نفع مردم منطقه، بلكه یكی از ارزان‌ترین و بهترین مسیرها بین آسیا به اروپا خواهد بود.

ظریف گفت: «تكمیل این کریدور بین المللی نیازمند همكاری ایران، روسیه و آذربایجان است و ما برای این كار آماده هستیم.»

جایگاه ایران در بازار نفت

وزیر امورخارجه ایران درباره افزایش صادرات نفت ایران نیز گفت تهران برای بازپس گیری جایگاه مناسب خود در بازار نفت مصمم است.

وی گفت: «در حال حاضر ایران به بازار نفت بازگشته است و امیدواریم سایر تولید کنندگان نیز به این نتیجه برسند و به نظر من، روسیه نشان داده است که شرایط ویژه ای که ایران پس از لغو تحریم ها دارد را درک می کند وامیدواریم همه کشورها چه اعضای اوپک یا غیر اوپک به این واقعیت اذعان کنند و آن را در نظر بگیرند.»

وی خاطرنشان كرد ایران همواره با روسیه شریك خواهد بود.

ظریف افزود: «رقابت در بازار نفت یك مساله معمول و رایج است. اما آمریكا سهم ایران را در بازار نفت اروپا تصاحب كرده است. الان كه ایران به بازار بازگشته است امیدواریم كه سایر كشورهای تولیدكننده این وضعیت را درك كرده و بپذیرند.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku