News   /   ايران

ظریف: ایران خواستار پایان یافتن درگيری‌های قره باغ

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در بدو ورود به باکو خواستار پايان یافتن درگيری‌ها بين ارمنستان و آذربايجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شد.

ظریف روز چهارشنبه با اشاره به نشست خود با وزرای امور خارجه آذربايجان و تركيه‌‌ که روز سه شنبه در رامسر برگزار شد، گفت: «ما روز گذشته با وزير خارجه آذربايجان گفت وگو كرديم ولي باتوجه به تحولات منطقه فرصتي است تا باز هم گفت و گو داشته باشيم. ايران همواره بر پايان درگيري‌ها بين ارمنستان و آذربايجان اصرار داشته و نياز است كه اين درگيري‌ها خاتمه پيدا كند.»

وی که برای شرکت در اولین نشست مشترك وزيران خارجه ايران، روسيه و آذربايجان به باكو سفر كرده است، گفت: «پيرو صحبتي كه الهام علي اف در تهران با رياست جمهوري اسلامي ايران داشت، قرار بر اين شد كه اجلاس 3 جانبه بين ايران،‌ آذربايجان و روسيه براي بررسي جوانب همكاري‌هاي بين طرفين به خصوص در حوزه ترانزيت و ساير موضوعات برگزار شود.»

ظریف با بیان اینکه قرار است اولين جلسه 3 جانبه فردا (پنجشنبه) در باكو، پایتخت آذربایجان  برگزار شود، گفت: «در خصوص روش‌های همكاری گفت و گو خواهيم كرد. البته اين نشست فرصتي خواهد بود كه هر يك از طرف‌ها در ملاقات دوجانبه موضوعات مهم منطقه‌ای و بين‌المللی را بررسي كنند. در اولين اجلاس سه جانبه مورد اشاره در مورد همكاری‌های مشترك سه كشور در زمينه‌های مختلف از جمله ترانزيت كالا نيز گفت‌وگوهايی خواهيم كرد.»

ظريف همچنين گفت: «فردا با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در مورد مسائل مختلف از جمله آخرين تحولات سوريه و منطقه گفت‌وگو خواهم كرد.»

قرار است اين نشست یک‌روزه ساعت 9 صبح پنجشنبه به وقت محلي با حضور ظريف، لاوروف و المار ممد ياروف، وزیر امور خارجه آذربايجان، برگزار شود.

پیش از این در روز چهارشنبه نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در گفتگوی تلفنی با رؤسای جمهورِ آذربایجان و ارمنستان، دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده بود.

از اول آوریل (13 فروردین) و با آغاز درگیری‌ها میان شبه نظامیان وابسته به ارمنستان و ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، ده‎ها نفر کشته شدند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku