News   /   اروپا

تحت فشار قرار گرفتن کامرون پس از افشای «اوراق پاناما»

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس

به دنبال افشای اوراق موسوم به پاناما، بسیاری دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس را که به سود بردن از صندوق سرمایه‌گذاری برون مرزیِ پدرش اعتراف کرده، مورد انتقاد قرار داده‌ و برخی حتی استعفای او را خواستار شده‌اند.

کامرون اخیراً اعلام کرد بخشی از سهام صندوق «هلدینگ بلیرمور» متعلق به او بوده و وی پیش از رسیدن به سمت نخست وزیری آن را به قیمت 30 هزار پوند فروخته است.

در عین حال بسیاری از سیاستمداران مخالفِ کامرون و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه نخست وزیر انگلیس در گذشته از منتقدان فرار مالیاتی بوده است، وی را به باد انتقاد گرفتند.

کامرون گفته است این صندوق سرمایه‌گذاری برای فرار مالیاتی ایجاد نشده و او تمام مالیات‌ مربوط به سود حاصل از فروش سهام خود و همسرش در شرکت پدرش را پرداخت کرده است.

با این وجود، جان مک‌دانل، صدراعظم دولت سایه انگلیس اظهار داشت کامرون نتوانسته است در این مورد پاسخ صریحی ارائه کند.

مخالفان از کامرون خواسته‌اند جزئیات سرمایه‌گذاری‌های خود را افشا کند و در عین حال جان من، از اعضای اصلی حزب کارگر نیز از کمیته حفظ استانداردهای مجلس عوام خواسته است تحقیق کند که چرا سهام کامرون در اموال اعضای پارلمان انگلیس ثبت نشده است.

دفتر نخست‌وزیر انگلیس پیش از این اعلام کرده بود هیچ بنیاد یا صندوق سرمایه‌گذاری در گریزگاه‌های مالیاتی وجود ندارد که کامرون یا بستگان درجه یک او در آینده از آن نفع ببرند.

روزنامه «زود دویچه زایتونگ» آلمان 16 فروردین بیش از 11 میلیون سند محرمانه مالی شرکت حقوقی «موساک فونسکا پاناما» را منتشر کرد؛ در این افشا گری که بزرگترین و گسترده‌ترین افشاگری مالی لقب گرفته است، نام دهها تن از مقامات بلند پایه جهان وجود دارد.

این روزنامه آلمانی همچنین روز پنج شنبه با اعلام اینکه همه اسناد به دست آورده را منتشر نخواهد کرد، مدعی شد انتشار همه این اسناد به نفع عموم مردم نیست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku