News   /   اروپا

«افشای میلیون‌ها سند مالی مرتبط با رهبران جهان»

ساختمان شرکت حقوقی موساک فونسکا در شهر پاناماسیتی، پایتخت کشور پاناما (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رسانه‌های غربی از افشای بیش از 11 میلیون سندِ مالیِ یک شرکت محرمانۀ حقوقی پانامایی خبر داده و مدعی شده‌اند در این اسناد اطلاعات مالی 72 مقام بلندپایۀ جهانی فاش شده است.   

این اسناد متعلق به شرکت موساک فونسکا هستند و به «اوراق پانامایی» مشهور شده‌اند.

روزنامۀ زوددویچه سایتونگِ آلمان این اسناد را در اختیار کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی قرار داده و 107 رسانه در 78 کشور این اوراق را مورد بررسی قرار داده‎اند.

روزنامۀ ایندیپندنتِ انگلیس در گزارشی مدعی شد در این اسناد، اطلاعاتی دربارۀ فرار مالیاتی، نقض تحریم‌های بین‌المللی و پولشویی رهبران سابق و فعلی جهان فاش شده است.

براساس این گزارش، در این اسناد اطلاعات مالی مربوط به خانواده و همکاران برخی از قدرتمندترین رهبران جهان ذکر شده است و نام معمر قذافی و حسنی مبارک، دیکتاتورهای سابق لیبی و مصر نیز در آن به چشم می‌خورد.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون رییس جمهور این کشور، پترو پروشنکو، رییس جمهور اوکراین، علا مبارک، فرزند حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر و زیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند از جمله افراد دیگری هستند که رسانه‌ها خبر از افشای اسناد مالی آن‌‎ها می‌دهند.

پدر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، مقامات هم‌دورۀ وی در حزب محافظه‌کارِ انگلیس و برخی از نمایندگان سابق این حزب در پارلمان نیز از افرادی هستند که اطلاعات مالی‌شان افشا شده است.

رسانه‌ها همچنین مدعی شده‌اند اسناد مالی افشا شده از دو متحد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشان از پول‌شویی چند میلیارد دلاری این افراد دارد و از اسنادی در ارتباط با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز در این اخبار نام برده شده است.

جرارد رایل، مدیر کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران به شبکۀ بی.بی.سیِ انگلیس گفت: «من تصور می‌کنم با توجه به گستردگی این اسناد، این بزرگ‌ترین ضربه به فعالیت‌های پناهگاه‌های مالیاتی جهان باشد.»

هویت منبعی که اسناد فعالیت روزانۀ شرکت موساک فونسکا در طول 40 سال گذشته را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، افشا نشده است.

شرکت موساک فونسکا از سوی دیگر اعلام کرده است برای اطمینان از این‌که شرکت‌های طرف قراردادش در پولشویی٬ فرار مالیاتی و سایر اقدام‎های غیرقانونی دست ندارند، بر اساس پروتکل‌های بین المللی عمل کرده است.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku