News   /   آسيا

برگزاری پنجمین سالگرد فاجعه سونامی در ژاپن

سونامی مرگبار سال 2011 در استان فوکوشیما ژاپن(عکس آرشیوی)

مردم ژاپن در پنجمین سالروز زمین لرزه و سونامی مرگبار سال 2011، یاد قربانیان این حوادث را گرامی داشتند. 

5 سال پیش در چنین روزی، زمین لرزه ای به قدرت 9 ریشتر و سونامی ناشی از آن باعث شد تا 15 هزار و 894 تن از مردم این کشور کشته و 2 هزار و 561 تن دیگر مفقود شوند.

سونامی ایجاد شده باعث شد تا 3 راکتور از 6 راکتور نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی  آسیب ببینند و مواد هسته ای از این سه راکتور آسیب دیده در سراسر استان فوکوشیما منتشر شوند. این مسئله باعث شد تا بیش از 160 هزار نفر از مردم این منطقه مجبور به ترک خانه هایشان بشوند.

پیش از این، حادثه نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین کنونی در دهه هشتاد میلادی فاجعه بار ترین حادثه هسته ای محسوب می شد.

خرابه های ناشی از سونامی سال 2011 و آلوده به تشعشعات هسته ای دراستان فوکوشیما ژاپن (عکس از خبرگزاری فرانسه)   

بر اساس برآورد رسمی انجام شده، نزدیک به 100 هزار تن از مردم این منطقه بدلیل وجود تشعشات ناشی از مواد هسته ای منتشر شده، امکان بازگشت به خانه هایشان را ندارد، زیرا زمان احتمالی برای پاک شدن این آلودگی هسته ای در این استان  چهار دهه یا بیشتر برآورد شده است.

در همین رابطه شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از تلاش دولت برای بازسازی تاسیسات زیر بنایی مناطق آلوده به تشعشات هسته ای تا پیش از آغاز المپیک تابستانی 2020 خبر داد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آبه قصد دارد تا خط راه آهن «جوبان» را که در منطقه آلوده به تشعشعات هسته ای قرار دارد، تا ماه مارس 2020 و برای برگزاری بازی های المپیک آماده کند.

این تصمیم  دولت ژاپن باعث خشم مردم منطقه شده است. آنها  براین باورند دولت راه اندازی خط راه آهن برای برگزاری المپیک را به زندگی مردم این منطقه ترجیح داده است.   


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku