News   /   ايران

بایدن: در صورت نقض برجام، علیه ایران اقدام متقابل انجام می‌دهیم

دیدار جو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سرزمین های اشغالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

معاون رئیس جمهوری امریکا با اشاره به آزمایش موشکی ایران هشدار داد در صورتی که تهران توافق اتمی را نقض کند، «اقدامی علیه آن انجام خواهیم داد.»

جو بایدن که هم اکنون در سرزمین های اشغالی فلسطینی به سر می برد، روز چهارشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت در صورت تایید آزمایش موشک بالستیک ایران و نقض مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، واشنگتن وارد عمل خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت که از روز سه شنبه آغاز شده، موشک‌های دور ‎برد از جمله موشک‌های نقطه‎زن قدر H را با موفقیت شلیک کرده است.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «در چند روز گذشته پرتاب انواع موشک‌های بالستیک با بردهای 2000 کیلومتر، 800 کیلومتر، 500 کیلومتر و 300 کیلومتر صورت پذیرفته و طیف متنوعی از موشک‌های ایران به غرش درآمدند.»

شلیک موفقیت آمیز موشک های دور برد و نقطه زن قدر H و F ؛ 19 اسفند 1394  (عکس از ایرنا)

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه در نشستی خبری گفت آزمایش‌ موشک بالستیک ایران، ناقض توافق هسته‌ای با تهران نیست و واشنگتن در حال بررسی برای پاسخ مناسب به آن است.

 وی افزود کاخ سفید در حال بررسی این موضوع است که آیا لازم است آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود یا خیر.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز روز سه شنبه گفته بود واشنگتن گزارش‌های منتشر شده درباره آزمایش‌ موشک‌های بالستیک ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و در صورت تأئید آن، این موضوع را از طریق شورای امنیت سازمان ملل پیگیری خواهد کرد.

تونر در این باره گفته بود: «ما (از این موضوع) مطلع هستیم و از نزدیک گزارش‌های مربوط به چندین آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران را دنبال می‌کنیم.»

گفتنی است، سند برجام که در تاریخ 23 تیر 1394 میان تهران و گروه 1+5 به امضا رسیده، دامنه برنامه موشکی ایران را در بر نمی گیرد،؛ اما در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران «خواسته شده» تا از آزمایش‌ موشک‌هایی که «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده اند»، خودداری کند.

ایران در مهر ماه 1394 موشک بالستیک عماد را آزمایش کرد که این موضوع با انتقادهایی از سوی کشورهای غربی از جمله امریکا همراه بود.

این در حالی است که مقامات تهران تاکید دارند که آزمایش موشکی ایران نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست و ایران در صنایع نظامی خود اهداف صرفاً دفاعی را دنبال می‌کند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku