غرق شدن 25 پناهجو در آبهای ترکیه

تقلای پناجویان برای رساندن خود به ساحل در میان آب‌های متلاطم نزدیک جزیره لسبوس یونان، 8 آبان 1394. (عکس از AFP)

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، 25 پناهجویی که قصد رساندن خود به یونان را داشتند در آب‌های ترکیه غرق شدند.

به گزارش آناتولی، گارد ساحلی 15 مهاجر دیگر را از آب‌های مجاور ساحل شهر «دیدیم» نجات داد و عملیات جستجو و نجات سایر پناهجویانی که تصور می‌شود در پی این سانحه مفقود شده باشند، ادامه دارد.

در همین حال، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت که یونان باید «فورا» اسکان انسانی پناهجویان را در دستور کار قرار دهد.

مرکل یکشنبه در گفتگو با روزنامه «بیلد اَم زونتاگ» گفت که یونان قرار بود تا پایان سال گذشته میلادی شرایط اسکان 50 هزار پناهجو را فراهم کند و اکنون لازم است که به سرعت جبران مافات کند.

مرکل افزود که یونان در طول بحران کنونی پناهجویان نیازمند دریافت حمایت بیشتر از طرف اتحادیه اروپا است، که این امر به گفته وی یکی از موضوعات اصلی مورد رایزنی اجلاس روز دوشنبه سران اروپا در بلژیک خواهد بود.

پناهجویان سرگردان در مرز شمالی یونان با مقدونیه، 16 اسفند 1394. (َAP)

هزاران پناهجو در مرز یونان با مقدونیه سرگردان هستند و در امید یافتن راهی برای رساندن خود به کشورهای شمال اروپا نظیر آلمان و سوئد به سر می‌برند. اما مقدونیه صرفا شمار بسیار معدودی را پذیرش می‌کند.

به گفته مسئولان پلیس یونان، دولت مقدونیه با اعمال محدودیت‌های بیشتر برعبور پناهجویان از مرز اعلام کرده که صرفا به شهروندان شهرهای جنگ‌زده اجازه ورود می‌دهد.

 پلیس یونان افزود این محدودیت‌ها که یکشنبه اعمال شد بدان معنی است که مثلا افرادی که از شهر حلب سوریه عازم شده‌اند می‌توانند از یونان وارد مقدونیه شوند اما کسانی که از دمشق پایتخت سوریه یا بغداد پایتخت عراق آمده‌اند اجازه ورود ندارند.

این محدودیت‌ها تازه‌ترین دور از مجموعه اقدامات مقدونیه برای مهار سیل پناهجویان عازم این کشوربه شمار می‌رود. پیش از این نیز نرخ ورود پناهجویان به میزان بسیار معدودی کاهش یافته بود و در حال حاضر حدود 13 تا 14 هزار نفر در اردوگاه‌های پر ازدحام یونان سرگردان هستند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku