اردوغان: پناهجویان را عازم اروپا خواهیم کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید به مقامات اتحادیۀ اروپا هشدار داده است که آنکارا به زودی پناهجویان را راهی این قاره خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه (22 بهمن) در یک سخنرانی گفت که پیشتر به ژان کلود یانکر، رئیس کیمیسیون اروپا و دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا دربارۀ باز شدن مرزهای ترکیه به روی اروپا هشدار داده است.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: «من (به مقامات اتحادیۀ اروپا) گفتم در گذشته ما مردم را در گذرگاه‌های رو به اروپا متوقف کردیم، در (شهر مرزی) اِدرنه اتوبوس‌های آن‌ها را متوقف کردیم. این موضوع یک یا دوبار اتفاق می‌افتد و سپس ما گذرگاه‌ها را خواهیم گشود و سفر امنی را برای آن‌ها آرزو خواهیم کرد.»

پیشتر یک وبسایت خبری یونانی روز دوشنبه (19 بهمن) اعلام کرد که اردوغان حدود سه ماه پیش در دیدار با یونکر و تاسک تهدید کرده بود که اگر اتحادیۀ اروپا تدابیر بهتری برای کمک به آنکارا در مدیریت بحران پناهجویان اتخاذ نکند، این آوارگان را به اروپا هدایت خواهد کرد.

در تاریخ 8 آذرماه آنکارا و اتحادیه اروپا به توافقی دست یافتند که بر اساس آن ترکیه با پذیرش پناهجویان، نگهداری آن‌ها در خاک خود و کند کردن روند ورود آن‌ها به اروپا، کمکی 3 میلیارد یورویی دریافت می کند. همچنین در قبال این تعهد، اروپا روند صدور روادید شهروندان ترک را برای ورود به اروپا تسهیل خواهد کرد.

اما، طی ماه جاری با بالا گرفتن درگیری‌ها در شمال سوریه و نزدیکی مرز ترکیه، مقامات آنکارا مرزهای خود را بر روی ده‌ها هزار پناهجوی سوری بسته نگه داشتند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در تاریخ 17 بهمن در نشست وزرای خارجۀ کشورهای اروپایی در آمستردام، پایتخت هلند ضمن انتقاد از عملکرد ترکیه، گفت: «حمایتی که از سوی اتحادیۀ اروپا به ترکیه و دیگر کشورها ارائه شده است، دقیقاً در راستای این هدف است که ترکیه ابزار و منابع لازم را برای محافظت و میزبانی از افرادی که به دنبال پناه هستند، داشته باشد.»

پیشروی‌های ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای مردمی و حملات هوایی روسیه به سمت مرزهای ترکیه خشم مقامات آنکارا را برانگیخته است چرا که این پیشروی‌ها ضربه‌ای اساسی به طرح‌های دولت اردوغان، وارد کرده است.

دولت ترکیه بارها بر ایجاد یک منطقۀ امن در خاک سوریه، حد فاصل منطقه اعزاز تا جرابلس در شمال این کشور، تاکید کرده است. آنکارا مدعی است این منطقۀ امن می‌‍تواند محل اسکان 2.2 میلیون مهاجر سوری باشد که هم اکنون در خاک ترکیه پناه گرفته‌اند و همین امر موجب حفاظت بیشتر از مرزهای ترکیه خواهد شد.

اما به عقیده کارشناسان، ترکیه سعی دارد با زمینه‌سازی برای ایجاد منطقۀ امن در خاک سوریه از یک سو زمینۀ فعالیت آزاد معارضان علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را فراهم کند و از سوی دیگر عناصر داعش را از مرزهای خود دور کند.

تصویر پناهجویان سوری در گذرگاه مرزی اونچوپینا در مرز ترکیه (19 بهمن 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه در همین حال قصد دارد از ورود یگان‌های مدافع خلق کرد و یگان‎های مدافع کردها و نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ ی د) که شاخۀ سوری حزب کارگران کردستانِ ترکیه است به این مناطق جلوگیری و نهایتاً امنیت مرزهای خود را تامین کند.

ترکیه متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌آید. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آنکارا اعضای گروه تروریستی داعش را تجهیز کرده، آموزش می‌دهد و عبور و مرور آنان در سوریه را تسهیل می‌کند. آنکارا همچنین بارها به دست داشتن در تجارت غیرقانونی نفت با داعش متهم شده است.

سوریه از ماه مارس 2011 (حدود 5 سال پیش) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است.

به گزارش پایگاه خبری گاردین، مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه در گزارشی اعلام کرد از ماه مارس 2011 تاکنون، در مجموع 11.5 درصد از مردم سوریه در ناآرامی‌های این کشور کشته یا زخمی شده و 45 درصد از مردم بی خانمان شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید در ناآرامی‌های سوریه تاکنون حدود 470 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku