News   /   اروپا

مخالفت رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا از طرح ائتلاف احزاب

پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا (عکس از رویترز)

پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا می‌گوید از طرح ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور برای تشکیل یک «ائتلاف بزرگ» حمایت نمی‌کند.

حزب حاکم محافظه‌کار «مردم» اسپانیا روز یکشنبه پیشنهاد داد یک ائتلاف بزرگ با همراهی حزب سوسیالیست در کشور تشکیل شود. این پیشنهاد در واقع به عنوان راهی برای از میان برداشتن بن‌بست شکل گرفته در پی یک انتخابات ملی بی‌نتیجه در ماه گذشته مطرح شد.

حزب حاکم به ریاست راخوی در انتخابات پارلمانی اسپانیا که نتایج رسمی آن در تاریخ 29 آذر اعلام شد، 123 کرسی به دست آورد اما نتوانست 176 کرسی لازم برای کسب اکثریت مطلق را از آن خود کند.

پیشنهاد حزب حاکم برای تشکیل ائتلاف، در واقع در راستای تلاش مادرید برای خنثی‌‎کردن طرح جدایی‌طلبان کاتالونیا نیز هست.

جدایی طلبان در منطقۀ کاتالونیا خواستار استقلال کامل از اسپانیا و تشکیل جمهوری کاتالونیا هستند. روسای برخی احزاب مخالف حزب حاکم ضمن حمایت از رفراندوم برای استقلال این منطقه تاکید دارند که کاتالونیا از نظر سیاسی می‌تواند از اسپانیا جدا شود اما باید جزئی از خاک اسپانیا باقی بماند.

کارلس پوجدمونت، رئیس جدید دولت کاتالونیا (عکس از رویترز)

کارلس پوجدمونت، نامزد ائتلاف احزاب جدایی‌طلب که روز یکشنبه (20 دی) به عنوان رهبر جدید کاتالونیا و جانشین آرتور مس انتخاب شد، خواستار آغاز فرآیند جدایی این منطقه از اسپانیا شده است. [بیشتر بخوانید]

رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا با رد پیشنهاد تشکیل ائتلاف، گفت با افرادی که از روند جدایی منطقۀ کاتولونیا از اسپانیا حمایت می‌کنند، ائتلاف نخواهد کرد.

مقصود وی حزب چپ‌گرای پودموس اسپانیا است که از موافقین جدایی کاتالونیا بوده و حامی برگزاری رفراندوم در این منطقۀ خودمختار است. 

درخواست‌ها برای جدایی کاتالونیا پس از بحران اقتصادی سال 2008 افزایش یافته است. ساکنان کاتالونیا که ثروتمندترین منطقه اسپانیا است از اختصاص بخشی از مالیات‌های خود به بخش‌های فقیرتر این کشور ناراضی هستند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku