News   /   آسيا

نیوزلندی‌ها خواستار قطع رابطه با عربستان شدند

تظاهرات مردم نیوزلند در اعتراض به اعدام شیخ نمر در شهر اوکلند؛ (20 دی)

صدها تن از مردم نیوزلند با برگزاری تظاهرات در اوکلند، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور، قطع روابط با عربستان سعودی را از دولت ولینگتون خواستار شده‌اند.

نزدیک 300 تن از نیوزلندی‌ها یکشنبه پس از راهپیمایی در خیابان «کویین»، مقابل کنسولگری عربستان تجمع و اعدام شیخ باقر النمر، روحانی برجسته این کشور عربی را محکوم کردند.

عبدالمنعم ناصر، رئیس شورای اسلامی نیوزلند با اعلام اینکه شیخ نمر «مردی صلح‌جو» بود و از جانب تمام مردم محروم عربستان سخن گفت، افزود این تظاهرات برای آگاهی دادن به دیگران برگزار شده است.

ناصر تصریح کرد: «این اقدام علیه حقوق تمامی انسان‌هاست و باید مقابل آن بایستیم و از آزادی و حقوق بشر دفاع و کشتار افراد به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌شان را محکوم کنیم. سرکوب آزادی و ابراز مسالمت‌آمیز دیدگاه سیاسی ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است و تنها می‌تواند سبب آشوب و درگیری‌های اجتماعی شود.»

تظاهرات‌کنندگان همچنین از جان کی، نخست وزیر نیوزلند خواستند روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را قطع کند.

سید درهمی، از اعضای شورای اسلامی نیوزلند نیز با تاکید بر اینکه کی نباید در مواجهه با چنین جنایتی ساکت بماند، گفت: «ما نیوزلندی‌ها به عنوان کسانی که از علم و دانش نمر آگاهیم، موظف به چنین کاری هستیم. او هرگز حتی اسلحه به دست نگرفت، کار اشتباهی مرتکب نشد و حتی کسی را تهدید نکرد.»

عربستان شنبۀ گذشته از اعدام شیخ نمر و 46 تن دیگر به اتهام «تحریک ناآرامی‌ها و تضعیف امنیت» این کشور خبر داد.

اقدام ریاض خشم و تظاهرات بسیاری از مردم جهان را به دنبال داشت.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku