News   /   ايران

مذاکره عراقچی با آمانو و نمایندگان اتحادیه اروپا و امریکا درباره اجرای برجام

مذاکره عراقچی با آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

معاون وزیر خارجه ایران در دیدارهایی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و نمایندگان اتحادیه اروپا و امریکا درباره اجرای برجام مذاکره کرد.​

سید عباس عراقچی شامگاه سه شنبه با هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نقش اروپا در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کرد.

به گزارش ایرنا، عراقچی که به عنوان رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام صبح سه شنبه وارد وین اتریش شده است، هدف از دیدارش با اشمید را بررسی تعهدات اروپا در اجرای برجام عنوان کرد.

وی پس از این دیدار گفت جلسۀ بعدی کمیسیون مشترک ایران و 1+5، 16 آذر (7 دسامبر) در وین برگزار خواهد شد. 

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پیشتر در روز سه شنبه با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و استفان مال، هماهنگ کننده ارشد امریکا در اجرای برجام دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

بر اساس این گزارش، محور مذاکره عراقچی با آمانو گزارشی بوده که قرار است آژانس 10 آذر به شورای حکام آژانس ارائه دهد.

انتظار می‌رود آمانو در این گزارش زمینه بسته شدن پرونده مسائل گذشته درباره فعالیت‌های هسته ای ایران را فراهم کند.

عراقچی در گفتگو با خبرنگار پرس تی وی در وین، مذاکرات خود با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون نحوه اجرای برجام را  «سازنده و خوب » توصیف کرد.

وی گفت: «این نشست همراستا با نقشه راهی بود که با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ترسیم شده بود.»

عراقچی افزود بر اساس این نقشه راه، ایران و سازمان بین المللی انرژی اتمی باید نشست‌های جمع بندی را قبل از ارائه ارزیابی نهایی آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موسوم به پی. ام. دی برگزار کنند. 

مذاکره عراقچی با مقام امریکایی نیز با محوریت اقدامات دو طرف در اجرای برجام برگزار شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در گزارش سه ماهه خود از افزایش ذخایر اورانیوم رقیق شده ایران خبر داد و اعلام کرد ایران اعمال محدودیت در بخشی از برنامه هسته‌ای خود را مطابق با توافق تیر ماه امسال با گروه 1+5 آغاز کرده است.

کمی پیش از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان در 23 تیر ماه امسال، ایران و آژانس نقشۀ راهی برای «روشن کردن مسائل گذشته و حال» در مورد برنامه هسته‌ای ایران، در وینِ اتریش به امضا رساندند.

آژانس در اواسط ماه اوت تایید کرد که ایران از چارچوب معین شده در نقشۀ راه پیروی کرده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود را به این نهاد ارائه کرده است.
 

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku