News   /   اروپا

لوکاشنکو برای پنجمین بار رئیس جمهور بلاروس شد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس

الکساندر لوکاشنچکو، رئیس جمهور بلاروس، با پیروزی بر سه رقیب دیگر، برای پنجمین بار به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

لوکاشنکوی 61 ساله در انتخابات روز یک‌شنبه (19 مهر) با کسب 83.49 درصد آرا برای پنجمین دورۀ متوالی به عنوان رئیس جمهور بلاروس انتخاب شد.

در این انتخابات تاتیانا کوروتکویچ که به عنوان نخستین زن در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس شرکت کرده بود 4.42 درصد آرا به دست آورد.

سرگئی گایدوکویچ، رئیس حزب دموکرات لیبرال که در دور قبلی انتخابات هم شکست خورد 3.32 درصد آرا و نیکولای اولاکوویچ، رئیس حزب میهنی بلاروس هم 1.67 درصد آرا را به دست آوردند.

همچنین، 6.4 درصد رای دهندگان گزینه «مخالف همه» را انتخاب کردند.

لیدیا یرموشینا، رئیس کمیتۀ مرکزی انتخابات بلاروس، دیروز در یک نشست خبری تلویزیونی نتایج انتخابات را اعلام کرد. با این حال، نتیجۀ انتخابات رسما به عنوان نتیجه اولیه تلقی می‌شود.

به گفته او، لوکاشنکو در مینسک، پایتخت بلاروس با 65.58 درصد، کمترین رای را به دست آورد. همچنین 20.6 درصد رای‌دهندگان در پایتحت گزینۀ مخالفت با همۀ نامزدها را انتخاب کردند.

بلاروس اعلام کرد 86.7 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند.  

صدها تن از مخالفان در اعتراض به نظام سیاسی و شیوۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مینسک، پایتخت بلاروس تظاهرات کردند (18 مهر 1394- AFP)

لوکاشنکو از سال 1994 رئیس جمهور بلاروس است و رکورد طولانی‌ترین دوران ریاست جمهوری در اروپا را در اختیار دارد.  

وی از سال 1979 تا 1991 عضو حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و از سال 1991 تا 1992 عضو حزب «کمونیست‌های هوادار دموکراسی» بود و از آن سال به بعد سیاستمداری مستقل بوده است.

پیروزی مجدد لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری 2010 موجب تظاهرات گسترده و دستگیری برخی از چهره‌های مخالف شد.

اتحادیه اروپا هم به دلیل آن چه سرکوب دولتی مخالفان سیاسی گفته می‌شود برخی از مقامات و شرکت‌های بلاروس را تحریم کرده است.

این در حالی است که اقتصاد بلاروس به دلیل سقوط ارزش واحد پول روسیه به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری آن کشور آسیب دیده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku