News   /   اروپا

انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس آغاز شد

تصویر یک شهروند بلاروس در حال رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015

همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، انتظار می‌رود الکساندر لوکاشنکو برای پنجمین دوره متوالی پیروز این رقابت باشد.

مردم بلاروس روز یکشنبه (19 مهر) برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند و بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها به احتمال زیاد لوکاشنکو در این سمت باقی خواهد ماند.

نیکولای اولاخوویچ، رئیس حزب میهنی بلاروس و رئیس سازمان کازاک‌ها، سرگئی گایدوکویچ، رئیس حزب لیبرال دموکراتیک و تاتیانا کوروتکویچ، فعال کمپین «حقیقت را بگو» دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس هستند.    

 لوکاشنکو از سال 1994 تا کنون ریاست جمهوری بلاروس را بر عهده داشته است.

پنج سال پیش بسیاری در اعتراض به انتخاب مجدد لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور تظاهرات کردند و در این بین عده‌ای از مخالفان نیز دستگیر شدند.

اتحادیه اروپا آن زمان تحریم‌هایی را علیه مقام‌های دولت بلاروس، از جمله لوکاشنکو وضع کرد، اما این بار اعلام کرده است چنانچه انتخابات در فضایی آرام و بدون تنش سیاسی برگزار شود، بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند.

بر پایه گزارش‌ها، این تحریم‌ها ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های لوکاشنکو و حدود 170 تن دیگر از مقام‌های بلاروس و 14 گروه سیاسی فعال در این کشور را شامل می‌شود.

به گفته اتحادیه اروپا، تا پیش از 31 اکتبر (نهم آبان) درباره تمدید و یا لغو این تحریم‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.

تصمیم اتحادیه اروپا پس از آن اعلام شد که بلاروس حدود دو ماه پیش هشت تن از زندانیان سیاسی را آزاد کرد.

بر پایه گزارش‌ها، یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا که نامش فاش نشد، در این رابطه گفت این عمل «پاسخی به اقدام لوکاشنکو خواهد بود که تابستان امسال زندانیان سیاسی را در این کشور آزاد کرد.»

مقام‌های اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت بلاروس در تلاش برای یافتن راه حل بحرانِ اوکراین ابراز خرسندی کرده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku