محاکمه رهبر حزب جبهه ملی فرانسه به اتهام اهانت به مسلمانان

مارین لوپن، رهبر حزب جبهۀ ملی فرانسه (عکس از رویترز)

دفتر دادستان لیون و مقامات حزب جبهۀ ملی می‌گویند مارین لوپن، رهبر این حزب راست افراطی فرانسه به اتهام مقایسۀ نمازگزاران مسلمان با اشغالگران نازی محاکمه خواهد شد.

لوپن در یک تجمع در سال 2010، مسلمانانی را که در هنگام پر بودن مساجد در خیابان‌ نماز می‌خوانند را با اشغال‌گران نازی مقایسه کرد.

دفتر دادستان در لیون سه‌شنبه اعلام کرد که وی در تاریخ 28 مهر به اتهام «تحریک به تبعیض بر سر باورهای مذهبی مردم» محاکمه خواهد شد.

لوپن در حال سخنرانی برای یک تجمع در سال 2010 در لیون گفته بود: «ببخشید، اما چون بعضی‌ها واقعا علاقه دارند در مورد جنگ جهانی دوم صحبت کنند، اگر داریم دربارۀ اشغال صحبت می‌کنیم، می‌توانیم دربارۀ این (برپایی نماز در خیابان) صحبت کنیم، چرا که این به وضوح اشغال سرزمینی است.»

وی افزود: «این اشغال بخشی از خاک است، اشغال محله‌هایی که قانون مذهبی در آن‌ها اعمال می‌شود، این اشغال‌گری است.»

لوپن همچنین گفت: «نه تانکی هست، نه سربازی وجود دارد، اما به هر حال این اشغال است و مردم فشارش را احساس می‌کنند.»

هنوز مشخص نیست که این محاکمه که کمتر از دو ماه قبل از انتخابات محلی در ماه دسامبر، برگزار خواهد شد، از شانس لوپن برای پیروزی در انتخابات ناحیۀ نور-پا-دو-کاله در شمال فرانسه می‌کاهد یا خیر چرا که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند لوپن که پس از پدرش، در سال 2011 ریاست جبهه ملی فرانسه را برعهده گرفته است، شانس زیادی برای پیروزی در این انتخابات دارد.

پیشتر در سال 2010 و پس از اظهارات لوپن ضد مسلمانان، دادستان‌های شهر لیون پرونده‌ای علیه او تشکیل داده بودند اما مصونیت وی مانع از محاکمۀ وی می‌شد.

با درخواست دادستان ارشد شهر لیون، پارلمان اروپا در نهایت در ژوئیه 2013 (تیر 1392) دربارۀ مصونیت سیاسی لوپن رای‌گیری و آن را لغو کرد.

وی در واکنش به لغو مصونیت خویش، اقدام پارلمان اروپا را به «دگراندیش بودن» خود نسبت داده بود.

ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن نیز بارها به اتهام نژادپرستی محکوم شده است. وی در سال ۱۹۹۷ مصونیت سیاسی‌اش را از دست داد و دادگاهی در آلمان او را به اتهام کم اهمیت شمردن هولوکاست جریمه کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku