News   /   آسيا

ویکی‌لیکس از جاسوسی امریکا از ژاپن پرده برداشت

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا (راست) در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید 8 اردیبهشت 1394 (AFP)

ویکی‌لیکس در تازه‌ترین افشاگری درباره جاسوسی واشنگتن از متحدانش، از شنود سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از سیاستمداران، رئیس کل بانک مرکزی و شرکت‌های مهم ژاپنی پرده برداشت. 

افشاگری روز جمعه ویکی‌لیکس در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر نیز اسنادی از جاسوسی امریکا از متحدان نزدیک اروپایی‌اش از جمله آلمان و فرانسه منتشر کرده که این اسناد موجب تیره شدن روابط طرفین شده بود.

اسناد جاسوسی از ژاپن در حالی منتشر شده است که مقامات بازرگانی امریکا، ژاپن و 10 کشور دیگر حاشیه اقیانوس آرام، این هفته مذاکراتی را در هاوایی با هدف تشکیل بلوک تجارت آزاد آغاز کردند.

ویکی‌لیکس اعلام کرد: «این گزارش‌ها عمق جاسوسی امریکا از دولت ژاپن را به نمایش گذارده و نشان می‌دهد اطلاعاتی از دفاتر و وزارتخانه‌های دولت ژاپن جمع آوری و پردازش شده است.»

براساس اعلام ویکی‌لیکس، «اطلاعات کاملی از بررسی‌های داخلی ژاپن» درباره مسائل تجاری، سیاست‌های هسته‌ای و روابط دیپلماتیک توکیو با واشنگتن در این اسناد موجود است.

ویکی‌لیکس اعلام کرد به نظر نمی‌آید که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، هدف شنود مستقیم قرار گرفته باشد اما سیاستمداران برجسته ژاپنی از جمله یوئیچی میازاوا، وزیر تجارت و هاروهیکو کارودا، رئیس کل بانک مرکزی هدف سازمان جاسوسی امریکا قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که هنوز مقامات ژاپن درباره افشاگری ویکی‌لیکس اظهار نظری نکرده‌اند.

به گفته ویکی‌لیکس، این جاسوسی به دوره اول نخست وزیر آبه که در سال 2006 آغاز شد، بازمی‌گردد. آبه پس از وقفه‌ای کوتاه مدت، بار دیگر در اواخر سال 2012 نخست وزیر ژاپن شد.

یوشینوبا یاماموتو استاد سیاست بین الملل دانشگاه نیگاتای ژاپن گفت: «اگر این موضوع صحت داشته باشد، ژاپن باید از طرف امریکایی درباره آن توضیح بخواهد، اما بعید است بر روابط ژاپن-امریکا تاثیر مهمی داشته باشد.»

این افشاگری ممکن است واکنش‌هایی علیه آبه به ویژه بر سر تصمیم اخیر کابینه برای افزایش نقش نظامی ژاپن، به دنبال داشته باشد.

در همین حال ویکی‌لیکس اعلام کرد اسنادی درباره «راهبرد تغییرات آب و هوایی حساس» و «محتوای جلسه محرمانه نخست وزیر در اقامتگاه رسمی شینزو آبه» وجود دارد.

یکی از این اسناد به اعلام نگرانی مقامات وزارت کشاورزی ژاپن درباره واکنش شدید واشنگتن درباره تاخیر در واردات گیلاس از امریکاست.

همچنین صنایع گاز طبیعی میتسوبیشی و واحد پتروشیمی میتسویی نیز هدف این جاسوسی قرار گرفته و چهار گزارش نیز به عنوان «فوق سری» وجود دارد.

جولیان آسانژ مدیر ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این اسناد، ما شاهد هستیم دولت ژاپن در (جلسات) خصوصی درباره میزان اطلاعاتی که می‌خواهند به امریکا بدهند، به منظور اجتناب از تضعیف پیشنهاد تغییرات آب و هوایی یا روابط دیپلماتیک خود، نگران هستند.»

آسانژ افزود: «اکنون می‌دانیم که امریکا همه چیز را شنود کرده و همه چیز را خوانده است، و (نتایج) بررسی‌های رهبران ژاپن را به استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلیس انتقال داده است.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku