News   /   اروپا

یوکلید ساکالوتوس به عنوان وزیر دارایی جدید یونان تعیین شد

یوکلید ساکالوتوس، وزیر دارایی جدید یونان

دولت یونان «یوکلید ساکالوتوس»، رئیس تیم مذاکره کننده آتن با اروپا را به عنوان وزیر دارایی جدیدِ این کشور اعلام کرده است.

ساکالوتوس جانشین يانيس واروفاکيس شده است که صبح دوشنبه (15 تیر) در اقدامی ناگهانی از سمت خود استعفا کرد.

اقدام واروفاکيس  پس از آن صورت گرفت که مردم یونان در همه‌پرسی یکشنبه با قاطعیت، تدابیر ریاضتی پیشنهاد شده از سوی اروپا را رد کردند.

ساکالوتوسِ 55 ساله از اعضای کمیته مرکزی «سیریزا»، حزب چپ‌گرای الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان است.

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که در ادامه واکنش‌ها به نتایج همه‌پرسی یونان، روسیه حمایت خود را از این کشور اعلام کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به یونان اطمینان خاطر داد که در سختی‌های مالی از این کشور حمایت خواهد کرد.

بنا بر اعلام کرملین، پوتین دوشنبه در تماس تلفنی با سیپراس اعلام کرد برای «غلبه بر سختی‌های» پیش رو از مردم یونان حمایت می‌کند.

کرملین در بیانیه خود افزود دو طرف در این تماس تلفنی که از سوی آتن برقرار شد، درباره نتیجه همه‌پرسی و «مسائل مربوط به توسعه همکاری یونان و روسیه» مذاکره کردند.

 

پوتین

 

با وجود این، هنوز هیچ  گزارشی از کمک مالی احتمالی روسیه به یونان، که این روزها شدیداً به آن نیاز دارد، منتشر نشده است.

دولت جدید یونان از زمان آغاز به کار و هم زمان با فاصله پیش آمده میان آتن و وام‌دهندگان اروپایی، بارها برای نزدیک شدن به مسکو تمایل نشان داده است.

سیپراس از ماه آوریل تا کنون دو بار به روسیه سفر کرده و برای ساخت یک خط لوله گاز به ارزش 2 میلیارد یورو (2.2 میلیارد دلار) با مسکو قرارداد بسته است.

پس از مسجل شدن مخالفت اکثر یونانی‌ها با شروط اروپا برای ارائه‌ی بسته‌ی نجات اقتصادی جدید به این کشور، قرار است مقام‌های منطقه‌ی یورو برای بررسی نتیجه همه‌پرسی جلسه اضطراری تشکیل ‌دهند. [بیشتر بخوانید]

به گفته دونالد تلسک، رئیس شورای اروپا، این نشست اضطراری به درخواست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه سه‌شنبه در بروکسل تشکیل می‌شود.

در عین حال اگرچه برخی مقام‌های یونان برای باقی‌ماندن در کشورهای یورو ابراز تمایل کرده‌اند، اما احتمال می‌رود این کشور ناچار به ترک اتحادیه اروپا شود.

پ ک ف/م ع/س م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku