ترکیه از حماس می خواهد تنش با اسرائیل را کاهش دهد

داوود اوغلو نخست وزیر مستعفی ترکیه (سمت راست) وخالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس (سمت چپ)

 به گزارش پایگاه الاخبار لبنان به نقل ازروزنامه هاآرتس، ترکیه از رهبران جنبش حماس در این کشور خواسته است تا فعالیت های نظامی علیه تل آویو را کاهش دهد.

هآرتس با بیان اینکه این درخواست به صلاح العاروی از رهبران این جنبش تقدیم شده است گفت: ترکیه بارها از عاروری خواسته است تا تنش با اسرائیل را کم کند.

 بنا به گفته این روزنامه، دستگاه هایی اطلاعاتی ترکیه که در دیدگاه  رژیم تل آویو متهم به چشم پوشی از فعالیت های نظامی حماس در خاک ترکیه است این پیام را به عارووی منقل کرده است.

این منبع اسرائیلی در خصوص  چرایی این درخواست گفت: ترکیه به خاطر آنکه با انتقادات آمریکا روبرو نشود و به حمایت از تروریسم متهم نگردد این درخواست را مطرح کرد.  به گفته این روزنامه دستگاه های امنیتی اسرائیل پیشتر نیز به ترکیه بخاطر چشم پوشی از فعالیت های حماس در خاک ترکیه انتقاد کرده بودند.

 بنا به گفته هاآرتص عاروری بعد از آنکه پنج سال پیش توسط اسرائیل از رام ا... تبعید شد به عنوان فرمانده حماس در کرانه باختری انتخاب شد و هم اکنون در ترکیه به سر می برد. علاوه بر عاروری فرماندهان دیگری نیز از حماس هستند که در ترکیه حضور دارند.

با حاکمیت رجب طیب اردوغان و روی کار آمدن حزب توسعه و عدالت، روابط ترکیه با حماس بهتر شد. خصوصا بعد از حادثه کشتی مرمره و کشته شدن چند تن از اتباع ترکیه توسط رژیم صهیونیستی این روابط با حماس بهبود پیدا کرد. 

ع ب/ ح ع

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku