دیده بان حقوق بشر استفاده از بمب های خوشه ای ممنوعه در یمن را تأئید کرد

دیده‌بان حقوق بشر رژیم سعودی را به استفاده از بمب های خوشه ای در یمن متهم کرد.

«دیده بان حقوق بشر» با انتشار اسناد جدید، بار دیگر از به کارگیری بمب‌های خوشه ای ممنوعه در حملات عربستان سعودی به یمن پرده برداشت.

سازمان «دیده بان حقوق بشر» [اینجا را کلیک کنید] که مقر آن در نیویورک است، روز یکشنبه (10 خرداد) در بیانیه ای رژیم سعودی را به استفاده از بمب های خوشه ای در یمن متهم کرد و خواستار توقف این حملات شد.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود به دست کم دو حمله جنگنده های سعودی به یمن اشاره کرد که در آن با استفاده از جنگ افزارهای خوشه ای ممنوعه، غیرنظامیان آسیب دیده اند.

بر اساس این گزارش، دست کم دو غیرنظامی 27 آوریل در بمباران خوشه ای یک فروند جنگنده در منطقه سعده در شمال یمن زخمی شدند.

29 آوریل نیز در روستای بقیم در منطقه مرزی یمن با عربستان سعودی، چهار غیرنظامی، از جمله یک پسر بچه 10 ساله هنگام انفجار بمب های خوشه ای، زخمی شدند.

این سازمان به دو حمله دیگر نیز اشاره کرد که در تاریخ 23 ماه مه با استفاده از بمب های خوشه ای به منطقه سعده صورت گرفته اما تلفاتی در پی نداشته است.

دیده بان حقوق بشر با ارسال آنلاین تصاویر، بقایای مهمات خوشه ای و خوشه‌بمب‌های  منفجر نشده‌ای را به نمایش گذاشت که در چند منطقه از جمله نوشور و مقعاش در استان سعده کشف شده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید استفاده از سه نوع بمب خوشه ای را در حملات سعودی به یمن مستندسازی کرده است.

اوله سولوانگ، محقق ارشد این نهاد در بخش پژوهش های فوریتی، به خطرات بمب های خوشه ای ممنوعه برای غیر نظامیان اشاره کرد و هشدار داد: «این جنگ افزارها قابلیت تشخیص اهداف نظامی از غیرنظامی را ندارند و خوشه‌های منفجر نشده به جا مانده از آن ها، جان غیرنظامیان به ویژه کودکان را تا مدت ها پس از پایان درگیری، تهدید می کنند.»

مهمات و جنگ افزارهای خوشه ای حامل ده‌ها و یا صدها خوشه بمب‌ (بچه بمب) هستند که بعد از پراکنده شدن در منطقه ای وسیع که اغلب به گستردگی یک میدان فوتبال است، منفجر می شوند.

تصویر پوکه بمب خوشه ای  بی.ال.یو-108 به همراه چهار بچه بمب متصل به آن که 17 آوریل 2015 در منطقه العمار در استان صعده در شمال یمن یافت شده است.

بسیاری از این خوشه‌بمب‌ها اغلب منفجر نمی شوند و محوطه را به یک میدان مین بالقوه تبدیل می کنند.

دیده بان حقوق بشر همچنین ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد تصاویر، ویدیوها و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که ائتلاف سعودی در حمله به یمن مناطق غیرنظامی را با استفاده از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا، هدف قرار داده است.

استفاده از بمب های خوشه ای در سال 2008 و امضای پیمانی با همین موضوع توسط 116 کشور ممنوع شد ، اما عربستان، هم پیمانانش و آمریکا، این کنوانسیون را امضا نکرده اند.

ن م/ م ح

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku