News   /   تحليل

اسلام هراسی در آمریکا قربانی می گیرد

تصویری از ادای احترام مردم امریکا به سه دانشجوی مسلمانی که در کارولینای شمالی کشته شدند

سه جوان مسلمان در آمریکای قربانی نفرت افراطیون از اسلام شدند. گرچه در آمریکا قتل، اقدامی غیر معمول تلقی نمی شود، اما کشته شدن سه دانشجوی مسلمان توسط همسایه نژاد پرست، بار دیگر توجهات را به پدیده اسلام ستیزی در آمریکا جلب کرد .

در جدید ترین نمونه از اسلام ستیزی در آمریکا، دو خواهر فلسطینی به نام‌های «رزان»، 19 ساله و «یسر»، 21 ساله همراه با یک پسر اهل سوریه به نام «ضیاء برکات» 23 ساله که همسر « یسر» بود، در شهر چپل هیل ایالت کارولینای شمالی کشته شدند. قاتل، مردی 46 ساله به نام «گریک استفن هیکس» است که در صفحات اجتماعی دائما علیه مسلمانان و خداباوران تبلیغ می کرد. وی در یکی از مطالب خود در فیسبوک علیه مسلمانان نوشته بود: «با توجه به زیان و ضرری که از جانب دین شما به جهان وارد می‌شود، می‌توانم بگویم که این صرفا حق من نیست که به شما توهین کنم، بلکه وظیفه من است.»

پدیده ای 20 ساله

اولین نشانه آشکار اسلام ستیزی در آمریکا، به 20 سال پیش بر می گردد. در سال 1995 ، ساختمان فدرال اوکلاهما سیتی طی انفجار مهیبی ویران شد و بیش از 180 نفر را به کام مرگ فرستاد. ساعاتی پس از این انفجار، برخی رسانه هایی آمریکایی، انگشت اتهام را به سوی مسلمانان نشانه رفتند. این در حالی بود که بعدا تحقیقات پلیس ثابت کرد فردی مسیحی متعلق به گروه های میلیشایی دست راستی و نژاد پرست، عامل انفجار اوکلاهما سیتی بوده است. با این که این تروریست دستگیر و در رسانه ها معرفی شد، اما تبلیغات اولیه علیه مسلمانان تاثیر خود را گذاشت به گونه ای که در روزهای نخست پس از این حادثه ، حدود 200 مورد حمله لفظی و فیزیکی علیه مسلمانان در گوشه و کنار آمریکا گزارش شد .

هنوز موج اسلام ستیزی در نیمه دوم دهه 1990 به پایان نرسیده بود که حادثه 11 سپتامبر سال 2001 از راه رسید و زندگی مسلمانان را در آمریکا درگرگون ساخت. مشارکت 19 تبعه کشورهای خاورمیانه به رهبری اسامه بن لادن در حمله به مراکز اقتصادی و نظامی آمریکا در نیویورک و واشنگتن، فرصت طلایی را در اختیار افراطیون آمریکایی گذاشت تا تبلغات کم سابقه ضد اسلامی را در جهان به اجرا بگذارد. این تبلیغات که یادآور دوران جنگ های صلیبی میان جهان مسیحیت و جهان اسلام بود، مسلمانان را درکانون حملات پی درپی گذاشت. جدا از اینکه مسلمانان در خاورمیانه تاوان سنگین عملیات نظامی آمریکا را دادند، در داخل آمریکا نیز حمله علیه شهروندان مسلمان، مسلمانان مقیم و موسسات متعلق به مسلمانان شدت گرفت. این موج هیستریک آنچنان فراگیر شد که حتی سیک ها – قومی غیر مسلمان در شبه قاره هند – به دلیل سرگذاشتن عمامه مورد حمله قرار گرفتند .

در تمامی 15 سال گذشته، موارد متعددی از اسلام ستیزی و اسلام هراسی در آمریکا در جریان بود. ماموران امنیتی در این کشور، برخی افراد را به دلیل اقامه فریضه نماز در مساجد زیر نظر گرفتند؛ پرداخت پول به موسسات خیریه مسلمانان را محدود کردند؛ حتی به امانت گرفتن کتب اسلامی ازجمله قرآن کریم را نشانه ای از تمایلات افراطی قلمداد کردند و بعضا اجازه ندادند افراد به دلیل نوشته شدن عبارت عربی بر روی پیراهن هایشان یا به دلیل دارا بودن نام های اسلامی–عربی، سوار هواپیما شوند. در یک مورد نیز یک راننده تاکسی در شهر نیویورک از سوی یک سرباز بازگشته از جنگ افغانستان مورد ضرب و شتم قرار گرفت فقط به این دلیل که به زبان عربی صحبت کرده بود .

  حادثه حمله به نشریه فکاهی شارلی ابدو در فرانسه، ظاهرا موج سوم اسلام هراسی در غرب از جمله در آمریکا را به راه انداخته است. این حادثه در کنار جنایات هولناک گروه تروریستی داعش که متاسفانه به نام اسلام انجام می گیرد، اسلام ستیزان را در جوامع غربی به تکاپو انداخته تا کشورهایشان را از حضور مسلمانان پاکسازی کنند. کشتن سه دانشجوی مسلمان جوان در کارولینای شمالی حتی اگر آنگونه که همسر قاتل، علت آن را اختلاف بر سر پارکینگ عنوان کرده است، بدون تاثیر پذیری از فضای شدید اسلام ستیزی در جهان غرب نبوده است. این افراد آگاهانه یا ناآگاهانه، اسلام را مترادف جنگ، خشونت، ترور و بربریت تعریف می کنند و خواهان اخراج یا قتل هر انسانی هستند که پایبندی خود به اسلام را از طریق گفتار یا کردار نشان می دهد. این در حالی است که تمامی رهبران دینی فرق مختلف اسلامی در هر نقطه ای از جهان، تروریسم و کشتار بیگناهان را محکوم کرده اند .

پیامدهای وخیم اجتماعی

بر اساس نتایج آخرین سرشماری انجام گرفته در آمریکا ، اسلام بعد از مسیحیت و یهودیت سومین دین پرشمار در این کشور است و شش دهم درصد از سوال شوندگان در آمریکا، دین خود را اسلام معرفی کرده اند. البته تعداد افرادی که بر اساس تعالیم دینی ، به دلیل تولد از پدری مسلمان، یک فرد مسلمان شناخته می شوند، در آمریکا به مراتب بیشتر است. سابقه حضور مسلمانان در آمریکا به قرن هفدهم باز می گردد که اغلب در آفریقا ربوده و به شکل برده آمریکا آورده شدند. به گواه تاریخ آمریکا، مسلمانان این کشور مردمانی سخت کوش، قانع، مهربان و خونگرم بودند به گونه ای که تا سالیان متوالی، نامی از آنان در منازعات اجتماعی و سیاسی دیده نمی شد. در دوران جنبش حقوق مدنی، مسلمانان، بویژه مسلمانان سیاه پوست و آفریقایی تبار دوشادوش رهبران این جنبش مبارزه کردند تا اقلیت پرشمار سیاهپوست آمریکا از حقوق برابر با سفیدپوستان برخوردار شوند. مالکوم ایکس مسلمان یکی از چهره های شاخص مبارزاتی جنبش حقوق مدنی در آمریکا بود که جان خود را برای برقراری عدالت و رفع تبعیض نژادی دراین کشور فدا کرد .

با پایان جنگ سرد و فروپاشی امپراتوری شوروی در سال های پایانی قرن گذشته، خطر به اصطلاح «اسلام رادیکال»  و «تروریست های مسلمان» جایگزین خطر ایدئولوژی کمونیستی شد و تمامی دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و خبری غرب ماموریت یافتند تا بر طبل اسلام هراسی بکوبند. البته خطاهای بخشش ناپذیر گروه هایی از درون جهان اسلام که اهداف سیاسی و کشتار انسان ها را به نام دفاع از اسلام انجام می دادند، در شکل گیری تصویر منفی از اسلام و مسلمانان در نزد غربی ها بی تاثیر نبوده است .

به هر حال، اکنون در جامعه چند فرهنگی و مهاجرتی آمریکا، پدیده ضدیت با یک گروه نژادی–مذهبی شکل گرفته است. البته تاریخ آمریکا مملو از این تضادها بوده است. جنگ مهاجران اروپایی با بومیان سرخ پوست، استثمار سیاه توسط سفید و ظلم به ژاپنی تبارها در دوران جنگ جهانی دوم، فقط بخشی از رفتار نژادپرستانه حاکم بر ذهن گروهی از مردم آمریکا بوده است . با این حال ، به نظر می رسید که این بخش های سیاه ، به تاریخ پیوسته و آمریکایی متمدن قرن بیست و یکمی فراتر از منازعات نژادی و دینی به تحولات می نگرد . با این حال ، هنوز در آمریکا کسانی هستند که قران ، کتاب مقدس یک و نیم میلیارد انسان و معجره آخرین رسول خداوند را آتش می زنند ؛ به مسلمانان دشنام می دهند ؛ همسایگان مسلمان خود را می کشند و برای افراط گرایان ضد اسلامی در رسانه هورا سر می دهند. در این میان نقش نهادهای دولتی و سیاستمداران آمریکایی انکار ناپذیر است، با این حال، شواهد نشان می دهد موضوع اسلام ستیزی از نهادهای سیاسی خارج شده و در جامعه، حداقل در میان بخش پرشماری از افراطیون و نژادپرستان، نهادینه شده است. ادامه این وضعیت در کشوری با فرهنگ های گوناگون که از مشکلات اقتصادی، شکاف طبقاتی و تضادهای نژادی رنج می برد، خطرناک خواهد بود. تجربه تاریخی ثابت کرده است که جنون نژادپرستی فقط گروه های خاص را تهدید نمی کند و اگر در ابتدای راه مهار نشوند، خطری برای کل جمعیت و ثبات سیاسی–اجتماعی یک جامعه خواهد بود .

فراتر از مسلمانان

ریخته شدن خون سه جوان دانشجوی مسلمان در آمریکا می تواند هم شوکی به جامعه باشد که پیامدهای چند سال اسلام هراسی را ببیند و هم سرآغازی بر منازعات جدید نژادی در این کشور میان اکثریت مسیحی و اقلیت مسلمان باشد. هر یک از این دو حال، پیامدهای عمیق سیاسی و اجتماعی هم در داخل آمریکا و هم در فراسوی مرزهای این کشور خواهد داشت. برای محقق ساختن حالت نخست، عزم و اراده سیاستمداران، صاحبان رسانه و از همه مهمتر، رهبران دینی جوامع نیاز است. در غیر این صورت در آتشی که افراطیون روشن کنند، هم مسلمانان، هم مسیحیان، هم یهودیان و بطور کل، انسان، در آن خواهند سوخت.

 

نویسنده: امیر علی ابوالفتح

دیدگاه‌های نویسنده‌ی ‌این مقاله، لزوما بیانگر مواضع شبکه‌ی پرس تی‌وی نیست.

دب/دب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku